آمریکا آخرین پایگاه "سیا" در کابل را تخریب کرد

آمریکا آخرین پایگاه
شنبه 6 شهريور 1400 - 19:20

مقام‌های واشنگتن اعلام کردند که نیروهای آمریکایی آخرین پایگاه سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده (سیا) در خارج از فرودگاه کابل موسوم به «پایگاه عقاب» را منهدم و تخریب کردند.

العالم ـ آمریکا

نیویورک تایمز روز شنبه نوشت، انفجار این پایگاه به این دلیل انجام شد تا تضمین شود تجهیزات و اطلاعات به جا مانده در آن، به دست طالبان نیفتد.

پایگاه عقاب در سراسر جنگ افغانستان مورد استفاده قرار می‌گرفت. این پایگاه از یک پاسگاه کوچک به مرکزی بزرگ تغییر یافت که برای آموزش نیروهای ضد تروریسم دستگاه‌های اطلاعاتی افغانستان به کار گرفته می‌شد.

مردم محلی افغانستان، اطلاعات کمی در مورد این پایگاه داشتند. این مجتمع به شدت محافظت می‌ شد و طوری طراحی شده بود که نفوذ به آن غیر ممکن بود.

دیوارهایی که ارتفاع آن به ۱۰ فوت می رسید، اطراف این مکان را احاطه کرده بود و یک دروازه فلزی ضخیم برای ورود خودروها به داخل، به سرعت باز و بسته می‌شد.

خودروها پس از ورود ملزم به عبور از سه ایست امنیتی بودند جایی که مورد تجسس قرار می‌گرفتند و اسناد قبل از ورود به پایگاه کنترل می‌شد.

به گفته یک پیمانکار پیشین سیا، منهدم کردن این پایگاه کار آسانی نبود. علاوه بر سوزاندن اسناد و خرد کردن هارد دیسک‌ها، تجهیزات حساس نیز باید از بین می‌رفت تا به دست طالبان نیفتد.

تخریب این پایگاه، برنامه ریزی شده بود و ربطی به انفجار مهیب فرودگاه کابل نداشت که در جریان آن ۱۷۰ شهروند افغان و ۱۳ نیروی آمریکایی کشته شدند. اما انهدام این پایگاه ساعاتی پس از حملات فرودگاه کابل، بسیاری را در کابل ترساند که شاید این انفجار، یک انفجار تروریستی دیگر باشد.

براساس این گزارش، ماموریت رسمی آمریکا در افغانستان برای تخلیه شهروندان آمریکایی و متحدان افغان آنها، قرار است سه شنبه هفته جاری پایان یابد.

طالبان گفته است که ماموریت تخلیه نباید بیش از این مدت ادامه یابد و مقام‌های دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا نیز اعلام کرده‌اند که تمدید این تاریخ ممکن است خطرات زیادی برای نیروهای آمریکایی و افغان‌ها داشته باشد.

پربیننده ترین خبرها