تشدید ناامنی ها در کابل همزمان با نزدیکی به زمان خروج آمریکا!

تشدید ناامنی ها در کابل همزمان با نزدیکی به زمان خروج آمریکا!
يکشنبه 7 شهريور 1400 - 20:06

العالم _ آسیا

خبر:

امروز یک منزل مسکونی در اطراف فرودگاه کابل هدف قرارگرفت. آمریکا می گوید این منزل محل حضور برخی از عناصر داعش خراسان بوده است.

تحلیل:

* در حالی که در حملات پنج شنبه شب در فرودگاه کابل حوالی 200 نفر زخمی و مجروح شدند و در میان آنها از 13 کشته شده امریکایی سخن به میان امد به نظر می رسد امریکا پیش و بیش از هر کس اصرار دارد همزمان با سرآمدن تاریخ اعلامی خروجش از افغانستان ، این کشور را ناامن تر از زمان حضور 20 ساله اش در این کشور معرفی کند. این در حالی است که به استثنای فرودگاه کابل که این روزها درکانون توجهات جهانی است کمتر خبری از فعالیت های غیر امنیتی در سراسر افغانستان گزارش می شود.

* در ماجرای تلاش چند شهروند افغانی برای خروج از کشور به شکل چسبیدن به هواپیما رسانه های غربی کوشیدند تا با بزرگنمایی این صحنه و تبلیغ وسیع جهانی آن از یک سو افکار عمومی جهان را از اصلی ترین مساله یعنی خروج بدون دستاورد امریکا از افغانستان منحرف کنند و از دیگر سو چنین تبلیغ کنند که افغانستان بدون حضور آمریکاییان سرزمینی ناامن و غیر قابل زیست است.

* اینکه امریکا مکرر نسبت به خطر داعش هشدار می دهد و البته وظیفه مبارزه با ان در شرایط کنونی را از طالبان سلب کرده و راسا به آن مبادرت کرده است نیز در همین چارچوب قابل تحلیل است.

* با خروج 300 نفر باقیمانده نظامی امریکایی از افغانستان به نظر می رسد کار امریکا با افغانستان پایان نخواهد پذیرفت . شاید داعش و تشدید فعالیت های این گروه در این روزهای خاص بی ارتباط با این اینده مبهم افغانستان نباشد.

* داعش یک روز توجیه گر حضور نظامی امریکا در عراق بود و روز دیگر درسوریه همین خدمت را به امریکا کرد ایا این بار بناست همان ماموریت رابرای امریکا درافغانستان انجام دهد؟ باید منتظر ماند و دید.

پربیننده ترین خبرها