با پایان مهلت مقرر جهت تخلیه از کابل؛

بلینکن: برای خروج افراد باقی مانده در افغانستان تلاش می کنیم

بلینکن: برای خروج افراد باقی مانده در افغانستان تلاش می کنیم
سه شنبه 9 شهريور 1400 - 09:34

وزیر امور خارجه ایالات متحده همزمان با فرا رسیدن ضرب الاجل خروج و پایان عملیات تخلیه نیروهای این کشور از کابل، اعلام کرد که تعداد کمتر از ۲۰۰ تن از آمریکایی ها آنجا باقی مانده اند.

العالم - آمریکا

به نقل از آسوشیتدپرس، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا گفت که تعداد کمتر از ۲۰۰ نفر از شهروندان آمریکایی در افغانستان باقی مانده اند که می خواهند این کشور را ترک کنند و ایالات متحده به تلاش برای خارج کردن آنها ادامه خواهد داد.

وی گفت که تعداد آمریکایی های باقی مانده شاید کمتر از این رقم و نزدیک به ۱۰۰ تن باشد. وی همچنین ادامه داد که آمریکا با همسایگان افغانستان برای تضمین خروج امن آنها از طریق زمینی یا با پرواز چارتری هنگامی که فرودگاه کابل مجدداً بازگشایی شود، همکاری خواهد کرد.

بلینکن که کمی پس از اعلام وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مبنی بر تکمیل خروج ارتش این کشور از افغانستان، صحبت می کرد، درباره سفارت آمریکا در کابل اضافه کرد که این سفارتخانه در آینده نزدیک خالی و بسته خواهد ماند.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت: ما یک تیم جدید را برای کمک به مأموریت جدید ایجاد کردیم. از امروز ما حضور دیپلماتیک خود را در کابل معلق و عملیات دیپلماتیک خود را از کابل به دوحه در قطر منتقل کردیم.

بلینکن در ادامه افزود: بیش از ۱۰۰ کشور جهان در کنار ما از طالبان خواسته اند تا به افراد باقی مانده در افغانستان اجازه خروج از این کشور را بدهد. این کشورها از طالبان خواسته اند که به اسناد صادر شده از طرف آن‌ها برای خروج افراد از افغانستان احترام بگذارند. شورای امنیت هم قطعنامه‌ای را چند ساعت پیش به تصویب رساند تا طالبان را در این رابطه مسئولیت پذیر کند.

کمی پیشتر رسانه ها و منابع آمریکایی اعلام کرده بودند که آخرین هواپیمای آمریکایی پس از سال ها اشغال نظامی از افغانستان خارج شد.

آمریکا و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر در ایالات متحده، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آن‌ها در افغانستان ادامه داشته است.

وضعیت شهروندان افغانستان در جریان بیش از ۲۰ سال اشغال نظامی افغانستان از سوی نیروهای آمریکایی، نه تنها بهتر نشد، بلکه افغانستان همچنان با مشکلات زیرساختی بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند.

مهر

پربیننده ترین خبرها