نشست همسایگان لیبی در الجزائر، برگزار شد

نشست همسایگان لیبی در الجزائر، برگزار شد
سه شنبه 9 شهريور 1400 - 11:41

دومین نشست وزرای خارجه همسایگان لیبی با هدف یافتن راه‌حلی برای پایان دادن به بحران سیاسی در این کشور، به میزبانی الجزایر برگزار شد.

العالم - لیبی

نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه لیبی از روز دوشنبه (دیروز) در مرکز بین‌المللی اجلاس الجزائر آغاز شده است.

این دومین نشست همسایگان لیبی در الجزائر است که به مدت دو روز برگزار می‌شود و هدف از آن بررسی نقشه راه روشن جهت برگزاری انتخابات سراسری در تاریخ ۲۴ دسامبر (۳ دی) است.

در این نشست وزرای خارجه لیبی، مصر، سودان، نیجر، چاد و کنگو و نیز «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب، «بانکولی ادیوی» کمیسر اتحادیه آفریقا در امور سیاسی، صلح و امنیت و «یان کوبیش» فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد حضور دارند.

الجزائر در سال ۲۰۲۰ نیز میزبان نشست همسایگان لیبی بود و محورهای این نشست نیز همانند کنفرانس برلین روشن است و از جمله آن، تأکید بر برگزاری انتخابات سراسری در زمان مقرر در اواخر سال جاری (میلادی)، پیدا کردن راهکارهای رفع موانع و اختلافات بین طرف‌های لیبی، تدوین سازوکار جدید برای مرحله پس از انتخابات، تأکید بر الزام طرف‌های لیبی برای اجرای مصوبات کنفرانس برلین به ویژه اخراج مزدوران و نیروهای خارجی، تحریم واردات سلاح به لیبی، مخالفت با دخالت‌های خارجی در امور لیبی و ملزم کردن طرف‌های لیبی به استفاده از سلاح و روی آوردن به گفت‌وگو است.

به نوشته روزنامه «القدس العربی»، «رمضان العمامره» وزیر خارجه الجزائر در افتتاحیه این نشست بر ضرورت همبستگی با ملت لیبی به منظور حفظ ثبات این کشور و در نتیجه ثبات کشورهای همسایه تأکید کرد و گفت که هر گونه بی‌ثباتی منطقه به ضرر لیبی و همسایگان آن است.

وی به وجود طرح‌های قدرت‌های خارجی برای بر هم زدن ثبات منطقه اشاره کرد و تحقق آشتی ملی در لیبی و خروج مزدوران از این کشور را ضروری خواند.

«نجلاء المنقوش» وزیر خارجه لیبی نیز به تشریح مشکلات لیبی پرداخت و گفت که موضوع امنیت بزرگ‌ترین چالش پیش‌روی لیبی است و تداوم حضور مزدوران در لیبی، خطری برای این کشور و همسایگان آن است.

وی افزود که ثبات لیبی، ثبات منطقه است و لیبی برای شراکت با کشورهای همسایه تمایل دارم و برای اتحاد و یکپارچگی نهادهای نظامی تلاش می‌کند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها