توافق میان ارتش سوریه و عناصر مسلح بر سر آتش‌بس سه روزه در درعا

توافق میان ارتش سوریه و عناصر مسلح بر سر آتش‌بس سه روزه در درعا
چهارشنبه 10 شهريور 1400 - 03:35

ارتش سوریه و عناصر مسلح با میانجی‌گری روسیه بر سر آتش‌بس سه روزه در درعا واقع در جنوب سوریه به توافق رسیدند.

العالم-سوریه

کمیته امنیتی و نظامی ارتش سوریه پس از نشست با سرشناسان شهر درعا و دیدار و گفت‌وگو با فرماندهان گروه‌های مسلح در منطقه درعا البلد بر سر بندهای نقشه راه، درباره آتش‌بس و توقف درگیری‌ها بین نیروهای سوری و عناصر مسلح در درعا به توافق دست یافتند.

روسیا الیوم به نقل از یک منبع سوری گزارش داد که این توافق شامل آتش بس، آغاز عملیات خروج تروریست‌های مخالف با توافق، تحویل سلاح و قرار دادن مناطقی در محله‌های درعا البلد در اختیار ارتش سوریه و روسیه است.

در همین راستا، شبکه خبری الجزیره به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که توافق آتش‌بس به مدت سه روز در درعا (جنوب سوریه) آغاز و از روز چهارشنبه وارد مرحله اجرا می‌شود.

منابع محلی به الجزیره گفتند که نیروهای نظامی روسیه از روز چهارشنبه برای تثبیت آتش‌بس وارد درعا البلد می‌شوند.

این توافق پس از نشست کمیته امنیتی و نظامی ارتش سوریه با افراد برجسته شهر درعا برای بررسی توافق «درعا البلد» در ساعات پایانی مهلت تعیین شده، حاصل شده است.

طی هفته‌های اخیر، سلسله جلساتی میان عناصر مسلح مستقر در استان درعا و ارتش سوریه با میانجیگری روس‌ها به منظور برقراری آتش‎بس در درعا برگزار شد، اما همزمان درگیری‌های پراکنده‌ای در نقاط مختلف استان درعا آغاز گردید و این موضوع توافق آتش‌بس را به کلی متوقف کرد.

پس از بی‌نتیجه ماندن جلسات میان ارتش سوریه و مسلحین در استان درعا، حملات ارتش سوریه به مواضع عناصر مسلح در مناطق مختلف این استان خصوصاً محله درعا البلد از سر گرفته شد و عناصر مسلح نیز یکی از ایست‌های بازرسی ارتش سوریه در حومه غربی درعا را با راکت RPG هدف قرار دادند و یکی از عوامل اطلاعات نیروی هوایی سوریه را در شهر «نوی» ترور کردند.

پس از شدت گرفتن درگیری‌ها و ایجاد تلفات میان طرفین، روس‌ها بار دیگر با خواستار کاهش تنش‌ها در استان درعا شدند و طرفین درگیری را به جلساتی دعوت کردند تا اینکه عناصر مسلح درعا به شروط ارتش سوریه تن دادند و بدین ترتیب توافق آتش بس حاصل شد.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها