استقبال مادورو از آشتی مخالفان با انتخابات

استقبال مادورو از آشتی مخالفان با انتخابات
چهارشنبه 10 شهريور 1400 - 11:06

کمتر از یک ماه (۱۳ اوت/ ۲۲ مرداد) از امضای تفاهم‌نامه و آغاز مرحله جدیدی از گفت‌وگوها بین دولت ونزوئلا و مخالفان می‌گذرد که اعلام آمادگی مخالفان برای مشارکت در انتخابات محلی و منطقه ای ۲۱ نوامبر (۳۰ آبان) با استقبال نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری این کشور مواجه شد.

العالم - آمریکا

به نقل از خبرگزاری ائوروپا پرس، نیکلاس مادورو در سخنرانی در شبکه تلویزیونی وی‌تی‌وی گفت: تصمیم‌گیری مخالفان شامل چهار گروه اصلی اوپوزیسیون از جمله گروهی که تحت رهبری خوان گوایدو است، برای مشارکت در انتخابات، شایسته تشویق است.

پس از سه سال تحریم کلی روند انتخاباتی در این کشور از سوی مخالفان از جمله انتخابات دور دوم ریاست جمهوری نیکلاس مادورو در سال ۲۰۱۸ به بهانه فقدان وجود شرایط لازم برای رقابت‌های آزاد و عادلانه، این برای نخستین بار است که احزاب مخالف ونزوئلا موسوم به «پلتفرم واحد» (Unitary Platform) و به رهبری خوان گوایدو برای مشارکت در انتخابات پیش رو اعلام آمادگی کرده اند.

مخالفان با انتشار بیانیه ای، هدف از این تصمیم‌گیری را «فوریت یافتن راه حل‌های دائمی» برای چالش‌های موجود در کشور اعلام کردند.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا همزمان با توصیف انتخابات نوامبر به عنوان «پیروزی کامل در فرهنگ سیاسی چاویستا» خاطر نشان کرد: هر رایی که داده می‌شود، شرطی برای صلح، آشتی و گفت‌وگو است زیرا چاویسم بخشنده است، چاویسم حافظه دارد و فراموش نمی‌کند اما همزمان از این ظرفیت برای بخشش و پیشرفت اهداف عالی کشور بهره مند است.

خبرگزاری افه نیز نوشت: مادورو با بیان اینکه انتخابات آتی «دموکراتیک و فراگیر» خواهد بود، تاکید کرد: هیچکس نمی‌تواند رویای تصاحب قدرت را بدون حضور در پای صندوق‌های رای داشته باشد.

مادورو معتقد است که مشارکت انتخاباتی مخالفان به لطف میانجیگری رئیس پارلمان این کشور و رئیس هیئت دولتی در مذاکرات با این گروه، فراهم شده است.

تارنمای تحلیلی «میسیون بِردد» نیز به تازگی در گزارشی نوشت: آغاز این فرآیند مذاکرات برای ونزوئلا، به منزله نقطه عطفی است چرا که این حقیقت را اثبات می‌کند که حذف قدرت سیاسی ونزوئلا از طریق فشار، اجبار، مداخله و محاصره اقتصادی و دیپلماتیک شکست خورده است.

به نوشته تارنمای میسیون بِردد، انگیزه‌ها از انجام مذاکرات در چارچوب یک هدف کلان و در قالب توافق امضا شده تعریف شده است و آن، دستیابی به یک توافق از طریق گفت‌وگوهایی مستحکم، جامع، رو به افزایش و مسالمت‌آمیز به منظور ایجاد قوانینی روشن است. قوانینی که همزیستی سیاسی و اجتماعی با احترام مطلق به قانون اساسی این کشور، اصول بنیادین آن است.

براساس سند امضا شده، مذاکرات با در نظرگرفتن حقوق سیاسی یکسان برای همه بازیگران، ضمانت‌های انتخاباتی یکسان برای دو طرف، لغو تحریم‌ها، احترام به دولت مشروطه، همزیستی سیاسی و اجتماعی، صیانت از اقتصاد ملی و همچنین تضمین اجرا و نظارت بر توافق‌ها، انجام خواهد شد.

در متن این تفاهم‌نامه که توسط دو طرف امضا شده است، «ضرورت لغو تحریم‌ها علیه دولت ونزوئلا به عنوان مداخله خارجی آسیب‌زا و به رسمیت شناختن استقلال، آزادی، حق حاکمیت و تعیین سرنوشت و همچنین تمامیت ارضی به عنوان حقوق مسلم مردم ونزوئلا مورد تاکید قرار گرفته است.

در حالی که خواسته اصلی دولت ونزوئلا برای حضور پای میز مذاکره، لغو تحریم‌های آمریکا است اما به نوشته میسیون بِردد، برای مخالفان که در حال حاضر نیز در شرایط سیاسی نامطلوبی به سر می‌برند، زمان عمل‌گرایی بی سابقه‌ای فرا رسیده که این گفت‌وگوها معیار سنجش آن است.

دولت کاراکاس که همزمان در دو جبهه فشارهای آمریکا و فعالیت‌های مخالفان در داخل مبارزه کرده است، همواره طی این سال‌ها بر مقاومت و ایستادگی در برابر زورگویی‌های واشنگتن و همچنین استقلال ونزوئلا تاکید داشته که به نظر می‌رسد نتایج مطلوبی در این مسیر به دست آورده است.

ونزوئلا انتخابات محلی و منطقه ای ۲۱ نوامبر ۲۰۲۱ (۳۰ آبان ۱۴۰۰) برای گزینش فرمانداران، شهرداران، شوراهای قانونگذاری ایالت‌ها و همچنین شوراهای شهر را پیش رو دارد.

انتخابات محلی ونزوئلا نخستین انتخاباتی است که توسط شورای انتخابات جدید این کشور که اوایل ماه جاری (می/ اردیبهشت) انتخاب شد، برگزار می‌شود و این شورا شامل سه عضو از حزب تحت حمایت دولت و دو عضو متمایل به مخالفان است. شورای قبلی فقط از سوی وفاداران به نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری این کشور تشکیل شده بود.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها