توافق جدید درعا؛ جنوب سوریه از دایره تنش و خطر خارج می‌شود

توافق جدید درعا؛ جنوب سوریه از دایره تنش و خطر خارج می‌شود
چهارشنبه 10 شهريور 1400 - 12:28

دولت سوریه به سرعت به اهدافش در زمین کشورهای حامی تروریسم در جنوب سوریه دست می‌‎یابد و این اهداف طرح‌های بزرگ کشورهای متجاوز را یکی پس از دیگری ساقط می‌کند؛ به‌ویژه بعد از تصمیم دمشق برای خارج کردن کامل جنوب از دایره تنش و خطر. توافق در جنوب سوریه نقطه عطفی در روند بازگشت امنیت به استان درعا است که جایگاه ژئوپلیتیکی و اقتصادی دارد.

العالم- تحلیل روز

در خبرها آمده است که با ضمانت بزرگان و قبایل در درعا و حومه آن، یک توافق اولیه برای اجرای نقشه راه سوریه- روسیه جهت حل بحران درعا صورت گرفته است. این توافق بر ورود یگان‌های ارتش سوریه و پلیس نظامی روسیه جهت برفراشتن پرچم سوریه و نیز تثبیت آتش‌بس، آغاز عملیات خروج تروریست‌های مخالف با توافق، تحویل سلاح و قرار دادن مناطقی در محله‌های "درعا البلد" در اختیار ارتش سوریه و روسیه، تصریح می‌کند.

کمیته امنیتی و نظامی روند بازگشت اهالی را بعد از تثبیت آتش‌بس و پایان دادن به هرگونه اقدام مسلحانه و نیز بازرسی از برخی خانه‌ها و مقرهای اصلی عناصر مسلح بر عهده خواهد داشت. 48 ساعت زمان لازم برای اجرای این توافق در نظر گرفته شده است. در همین راستا، حسین الرفاعی، رئیس کمیته آشتی در درعا تصریح کرد: "به موجب این توافق،(عناصر مسلح از) تمامی شهرک‌ها و مناطق جنوب سوریه عقب‌نشینی خواهند کرد و کنترل این مناطق به دولت واگذار می‌شود. این همان چیزی است که این توافق را جامع‌تر و مهم‌تر گردانیده؛ زیرا جبهه جنوب سوریه در سایه صبر دولت سوریه و تأکیدش برای جلوگیری از خونریزی، بسته خواهد شد."

برافراشتن پرچم سوریه در "درعا البلد" و منطقه "السد" و جاده "المخیم"- مناطقی که گروه‌های مسلح همچنان در آن حضور دارند- به برگ زرین دیگری و نقطه عطفی برای ارتش در ایجاد دستاوردها در نبرد با تروریسم تبدیل شده است. با مد نظر قرار دادن این نقطه عطف، اوضاع منطقه بر اساس دستاوردهای ارتش سوریه سر و سامان داده می‌شود و نقشه نفوذ نیروهای شریک در جنگ بر این منطقه از عراق تا سوریه، یمن، لبنان و فلسطین را ترسیم خواهد شدد، و نیروهای پیروز در منطقه اکنون به وضوح بیشتر در حال موضع گرفتن هستند؛ به‌ویژه اینکه مهم‌ترین طرح‌های رژیم اسرائیل و آمریکا در منطقه از جمله در جنوب سوریه- که از موقعیت ژئوپلیتیکی مهم و نیز نقش مهم در شکستن محاصره و باز کردن افقی برای اقتصاد سوریه و لبنان برخوردار است- شکست خورده‌اند.

از سوی دیگر، درعا از موقعیت جغرافیایی بسیار پراهمیتی برخوردار است؛ زیرا در مرزهای مشترک با اردن و فلسطین اشغالی واقع است و به عنوان کریدوری برای نفوذ تروریست‌ها به سوریه به‌ویژه تروریست‌های جبهه النصره و نیز به عنوان پایگاه مهمی برای رهبران تروریستی محسوب می‌شود که از اردن می‌آیند و درعا را نقطه ارتباطی به دیگر مناطق سوریه می‌دانند. جنوب درعا همچنین به‌عنوان دروزاه‌ برای ورود به پایتخت به‌شمار می‌رود و از این منطقه بود که در سال 2012 به دمشق حمله شد. این منطقه همچنین از حومه غربی اراضی حوران گسترش یافته و تا منطقه "الحمه" و جولان امتداد دارد و همین امر، درعا را جزو اولویت‌های کشورهای منطقه قرار داده است به نحوی که پادشاه اردن از بیم پیامدهای بازگشت تنش به مرزهای سوریه و اردن و نیز پیامدهای منفی تداوم بسته بودن مرزهای مشترک با سوریه بر اقتصاد اردن، دیدارهایی در واشنگتن و مسکو ترتیب داد. چنین تحرکاتی از این جهت سوال‌برانگیز است که اردن نقش مستقیمی در جنگ علیه سوریه داشت، از سوی دیگر بخشی از پیام اردن با این تحرکات به حکومت سوریه این است که پرونده جنگ در جنوب بسته شده است.

اهمیت دیگر درعا موقعیت آن در زمینه کشاورزی است؛ این استان با توجه به حاصلخیزی خاک و فراوانی آب در آن سبد غذایی جنوب سوریه محسوب می‌شود. "حوض الیرموک" نیز اهمیت درعا را مضاعف کرده است. این منطقه در حومه غربی درعا واقع است و "نهر الیرموک" با طول 45 کیلومتر و 12 سد آبی با بیش از 105 میلیون متر مکعب آن و بیش از 3211 چاه آرتزین را در خود جای داده و همین امر باعث پربار شدن محصولات کشاورزی در این منطقه، مانند گندم، نخود و زیتن شده است. مساحت زیر کشت در این استان 226.532 هزار هکتار- یعنی معادل 60 درصد از مساحت کل استان- تخمین زده می‌شود.

گام‌های ثابت دولت سوریه و موفقیت مهم آن در درعا تاثیرات مثبتی در روزهای آینده خواهد داشت. پایان دادن به ناامنی‌ها و هرج و مرج سلاح در درعا و نیز به دست گرفتن دوباره کنترل جنوب توسط ارتش تاثیرات مثبت و قابل توجهی بر سطح اقتصادی و اجتماعی خواهد گذاشت.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها