مذاکره‌کننده سابق افغان هشدار داد:

احتمال تکرار فاجعه ۱۱ سپتامبر

 احتمال تکرار فاجعه ۱۱ سپتامبر
چهارشنبه 10 شهريور 1400 - 12:23

یک عضو تیم مذاکره‌کننده صلح برای افغانستان در دولت قبلی این کشور هشدار داد، اگر جامعه جهانی افغانستان را به حال خود رها کند، احتمال تکرار حادثه‌ای همچون واقعه فاجعه‌بار ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ وجود دارد.

العالم ـ آسیا

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، "خالد نور" یک عضو تیم مذاکره کننده صلح دولت سابق افغانستان در گفت وگو با شبکه "سی ان بی سی" خاطر نشان کرد، جامعه جهانی زمانیکه افغانستان را پس از خروج نیروهای شوروی سابق از این کشور در سال ۱۹۸۹میلادی رها کرد، مرتکب اشتباه شد.

وی خاطر نشان کرد، اگر این مساله دوباره تکرار شود، گروههای تروریستی ظاهر می شوند و برای انجام حمله در سراسر جهان طرح‌ریزی می‌کنند.

خالد نور که عضوی از هیات افغان بود که با طالبان در ژوئیه ۲۰۱۹ مذاکره کرد، در ادامه این مصاحبه گفت: ما این مساله را آشکارا گفته ایم که اگر جامعه بین الملل همان اشتباه گذشته را دوباره تکرار کند، جنگ و تروریسم مجددا به خاک و شهرهای آنها خواهد رسید.

وی افزود: در این صورت، جامعه جهانی می تواند بار دیگر شاهد تکرار حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ باشد. این بسیار مهم است که در این مقطع، درباره اینکه با طالبان چه باید کار کرد با دقت بسیار عمل شود.

خالد نور که بخشی از تیم مذاکره‌کننده صلح دولت سابق افغانستان بود، عنوان کرد، این گروه خواهان مذاکره با گروه طالبان برای تشکیل یک دولت فراگیر است جایی که گروههای مختلف در آنجا نماینده داشته باشند.

وی افزود: البته شخصا تردیدهای خود را نسبت به مذاکره دارم اما نمی خواهیم کشور را مجبور به حرکت به سوی جنگ کنیم. به همین دلیل است که ما آماده مذاکره هستیم. مساله تقسیم قدرت نیست بلکه موضوع ارزش‌ها، برگزاری انتخابات، آزادی بیان، آزادی رسانه ها و حفظ بسیاری از آزادی ها و حقوقی است که مردم طی ۲۰ سال گذشته داشته اند.

خالد نوز گفت: اگر گروه طالبان مرتکب اشتباهات گذشته خود شود، می توانم به شما اطمینان دهم که مقاومت در افغانستان شکل می گیرد.

به گزارش ایرنا، به دنبال تسلط طالبان بر افغانستان، دولت بایدن در عملیاتی دو هفته ای اقدام به خروج نیروها و افرادی کرد که در افغانستان بسر می بردند. بایدن ۳۱ اوت (۹ شهریور) را به عنوان ضرب الاجل خروج نیروهایش از افغانستان تعیین کرده بود و براساس اعلام پنتاگون تمامی نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج شده اند.

با خارج شدن آخرین نظامی آمریکایی طی دوشنبه شب از فرودگاه کابل، از روز گذشته افغانستان وارد یک مرحله جدید بدون حضور نظامیان آمریکایی شده و مردم این کشور یکبار دیگر در برابر یک آزمون تاریخی برای پایان جنگ و جستجوی خوشبختی و یا آغاز بحران دیگر قرار گرفته اند و در واقع می توان گفت توپ بازی جدید در میدان طالبان قرار دارد.

پربیننده ترین خبرها