نگرانی سازمان ملل از فاجعه انسانی در افغانستان

نگرانی سازمان ملل از فاجعه انسانی در افغانستان
چهارشنبه 10 شهريور 1400 - 11:46

دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان اعلام کرد که این کشور وارد مرحله جدیدی می شود که بحران و فاجعه انسانی، اقتصادی و سقوط کامل خدمات عمومی رخ داده است.

العالم ـ آسیا

دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان افزود: آنتونیو گوتِرِس دبیرکل سازمان ملل، نگرانی عمیق خود را از وخیم تر شدن بحران انسانی و اقتصادی در این کشور ابراز کرده است.

در اطلاعیه یوناما که امروز (چهارشنبه) منتشر شد، آمده است: امروز نیمی از جمعیت افغانستان (۱۸ میلیون نفر) برای زنده ماندن نیازمند کمک های بشردوستانه هستند. از هر سه افغان یک نفر نمی داند وعده غذایی بعدی آنها از کجا خواهد آمد.

دبیرکل سازمان ملل متحد گفته که ممکن است بیش از نیمی از کودکان زیر پنج سال در سال آینده دچار سوء تغذیه شدید شوند. مردم هر روز دسترسی به کالاها و خدمات اساسی را از دست می دهند. فاجعه ای بشری در راه است.

این اطلاعیه می افزاید: اکنون بیش از هر زمان دیگری کودکان، زنان و مردان افغان به حمایت و همبستگی جامعه بین المللی نیاز دارند. تعهد سیستم بشردوستانه برای ماندن و تحویل دادن تزلزل نخواهد کرد.

این سازمان گفته است که امسال، به ۸میلیون نفر کمک رسانده ایم. در دو هفته گذشته ما غذا را به ۸۰ هزار نفر و بسته های امدادی را به هزاران خانواده آواره تحویل دادیم. دیروز ۱۲.۵ تن تجهیزات پزشکی را با هواپیما به این کشور منتقل کردیم.

یوناما افزود: هفته آینده فهرست نیازهای اساسی و مقدار کمک های ضروری را اعلام خواهد کرد.

سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد، در میان خشکسالی شدید و شرایط سخت زمستانی، غذای اضافی، سرپناه و لوازم پزشکی باید فورا وارد این کشور شود. من از همه طرف ها می خواهم که دسترسی انسان دوستانه ایمن و بدون مانع را برای منابع نجات بخش و حیاتی و همچنین برای همه کارگران بشردوستانه-مردان و زنان تسهیل کنند.

پربیننده ترین خبرها