هادی العامری: عراق، افغانستان نمی‌شود/خروج نیروهای خارجی تا پایان 2021

هادی العامری: عراق، افغانستان نمی‌شود/خروج نیروهای خارجی تا پایان 2021
چهارشنبه 10 شهريور 1400 - 14:02

رئیس ائتلاف الفتح در پارلمان عراق در همایشی در بغداد تاکید کرد که تا پایان 2021 کلیه نیروهای خارجی از این کشور خارج خواهند شد و شرایط عراق هیچ شباهتی به افغانستان ندارد.

العالم - عراق

«هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح در پارلمان عراق با شرکت در همایش «الرافدین ۲۰۲۱ » که از دیروز «سه‌شنبه - ۳۱ آگوست» در بغداد آغاز شده، درباره موضوعات مختلف از جمله سازمان الحشد الشعبی، اخراج نیروهای خارجی از کشور تا پایان سال جاری میلادی، اشتباه نخست‌وزیر عراق در بازداشت یکی از فرماندهان ارشد الحشد الشعبی و سلاح بدون ضابطه سخنرانی کرد.

همایش الرافدین ۲۰۲۱، در بغداد از روز گذشته با مشارکت ۲۵ اندیشکده و مرکز پژوهشی جهانی و با حضور شمار زیادی از شخصیت‌های دولتی و سیاسی و بین‌المللی آغاز شد و قرار است سه روز ادامه یابد.

در کنار معترضان مسالمت‌جو هستیم

رئیس ائتلاف الفتح و از فرماندهان ارشد سازمان الحشد الشعبی عراق با اشاره به این‌که از سال ۲۰۰۳ و سقوط رژیم صدام تاکنون، اقدامات اشتباه زیادی در عراق صورت گرفته است، گفت: «عذرخواهی برای اشتباهاتی که صورت گرفته، هیچ اشکالی ندارد».

به نوشته پایگاه خبری شبکه «العهد»، وی گفت: «ما مدعی عصمت نیستیم که عصمت منحصر به خداوند، رسول و معصومان است. ما باید به اشتباهاتمان اعتراف کنیم. من خود را در کنار تظاهرات‌کنندگان و معترضان مسالمت‌جو هستم و آماده‌ام که در صف مقدم آن‌ها قرار گیرم. معترضان مسالمت‌جو، مردم من هستند و ما باید بین اعتراض مسالمت آمیز و غیر مسالمت آمیز تفاوت قائل شویم».

العامری افزود: «آماده گفت‌وگو با فعالانی هستم که از بازگشت به استانهایشان به دلیل تهدیدهای جانی موجود، می‌هراسند. زیرا آنها فرزندان ما هستند».

رئیس ائتلاف الفتح تاکید کرد: «در کلیه نبردهایی که ما علیه داعش جنگیدم، تحت فرمان مستقیم فرمانده کل نیروهای مسلح کشور بودیم. تروریسم و اشغالگری در عراق از زمان سقوط نظام در ۲۰۰۳، روند سیاسی کشور را فرسوده است و بر معادله سازندگی در عراق تاثیر گذاشته است.

نیروهای ماکرون تا پایان ۲۰۲۱، عراق را ترک می‌کنند

وی در ادامه خطاب به «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه که اخیرا برای شرکت در اجلاس بغداد، به عراق سفر کرده بود، گفت: «نیروهای شما عراق را ترک خواهند کرد زیرا شما تصمیم‌گیرنده نیستید».

اشتباه الکاظمی در بازداشت قاسم مصلح

وی در خصوص رژه نظامی که در بغداد پس از بازداشت «قاسم مصلح» از فرماندهان ارشد الحشدالشعبی در استان الانبار، صورت گرفت، گفت که این رژه از سوی گروه‌های الحشد الشعبی نبود.

رئیس ائتلاف الفتح گفت: « "مصطفی الکاظمی" نخست‌وزیر با بازداشت قاسم مصلح مرتکب اشتباه شد. گروه‌های مقاومت علیه دولت و نهادهای دولتی نیستند. قاسم مصلح بخشی از سازمان الحشد الشعبی است و دولت با دستگیری او بدون اطلاع ما، دچار اشتباه شد. تصمیم الکاظمی اشتباه بود و می‌بایست به ما اطلاع می‌داد».

قاسم مصلح از مهمترین فرماندهان الحشد الشعبی عراق در مقابله با تروریست‌های داعش و عملیات علیه مخفی‌گاه‌های آنها در صحرای غربی این کشور است و دشمن شماره یک داعش در الانبار به شمار می‌رود و هدایت فرماندهی عملیات الحشد الشعبی در الانبار را برعهده دارد.وی بین سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ و در ایام اشغال عراق از سوی آمریکا به مدت سه سال و دو ماه در یک زندان انگلیسی در استان بصره زندانی بود.

مصلح که به جلوگیری از ورود غیرقانونی کاروان‌های آمریکایی از خاک سوریه به عراق از طریق مرز الانبار معروف بود، ۲۶ ماه می گذشته (پنجم خرداد گذشته) طی یک عملیات هلی‌برن با بالگردهای آمریکایی و با مشارکت نیروهای «احمد ابورغیف» معاون اطلاعات وزارت کشور عراق و رئیس کمیته عالی تحقیق درباره پرونده‌های فساد کلان و جرایم فوق‌العاده، دستگیر شد. اقدامی با جنجال زیادی در عراق همراه شد. تا جایی که علاوه بر انتقاد شماری از رهبران سیاسی و فرماندهان الحشد الشعبی، حتی «جمعه عناد» وزیر دفاع عراق گفت که نحوه بازداشت وی و نوع برخورد با این موضوع و چگونگی حل آن اشتباه است.

سرانجام پس از دو هفته بازداشت، مصلح آزاد شد و شورای عالی قضایی در این کشور با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد که به هیچ‌ گونه ادله‌ای برای اثبات اتهامات وارد شده به این فرمانده الحشدالشعبی دست نیافته است.

ظلم در حق شماری از نیروهای الحشد الشعبی با فسخ قرارداد

العامری در خصوص فسخ قرار داد شماری از نیروهای الحشد الشعبی گفت که در حق آن افرادی که قراردادهایشان فسخ شده، ظلم شد و تنها 30 هزار نیرو از الحشد الشعبی به کار بازگردانده شدند.

ضرورت خروج نیروهای خارجی تا پایان ۲۰۲۱ و تعهد به کنترل سلاح بی‌ضابطه

وی در خصوص حضور نیروهای آمریکایی در عراق گفت: باید تا پایان سال جاری، به حضور کلیه نیروهای خارجی پایان داده شود. پس از خروج آمریکایی‌ها، هیچ سلاحی در خیابان نخواهد بود و اگر چنین چیزی دیده شد، من مسئول آن خواهم بود.

تنها راه حل مشکلات در عراق

العامری در ادامه تصریح کرد که دولت مسئول حمایت از نامزدهای انتخاباتی و ایجاد فضای مناسب برای شرکت در این انتخابات است. در عراق هیچ راهکاری جز مبادله صلح آمیز قدرت از طریق صندوق رأی وجود ندارد. در غیر این صورت به ناکجا خواهیم رفت.

هشدار درباره طرح سازمان‌دهی شده برای بی‌ثباتی در عراق

وی تاکید کرد که یک طرح برای ایجاد بی‌ثباتی در عراق وجود دارد. این خون نیروهای الحشد الشعبی بود که از عراق در مقابل حمله تروریسم دفاع کرد. ما حامیان و سازندگان کشور در زمانی هستیم که همه از آن فرار کردند تا این‌که پیروزی بزرگ بر داعش تروریست با خون ما به دست آمد.

تا پایان ۲۰۲۱، هیچ نیروی خارجی در عراق نمی‌ماند

وی عصر دیروز (سه‌شنبه- ۳۱ آگوست) در گفت وگو با خبرنگار شبکه کردی «رووداو» در بغداد در جریان حضور خود در همایش «الرافدین» گفت: «در پایان ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ هیچ نیروی خارجی در عراق وجود ندارد، نه فرانسوی و نه ترکی. این تصمیم عراقی‌ها است».

العامری در خصوص کنفرانس بغداد که چند روز پیش در پایتخت عراق برگزار شد گفت: «بدون بازگشت عراقی قدرتمند به منطقه، ثباتی در منطقه برقرار نخواهد شد».

وی همه کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس بغداد را به همکاری و مشارکت و اقدام عملی به حرفهایی که بر زبان آوردند، دعوت کرد.

عراق؛ افغانستان نیست

العامری در خصوص تحولات اخیر افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت گفت: «هیچ وجه شبهی میان عراق و افغانستان وجود ندارد. وضعیت عراق روشن است و کسی با این موضوع مخالفتی ندارد. داعش پایان یافته و دیگر نیست. حتی گروه‌های مسلح موجود در عراق به روند سیاسی و مشارکت در پروسه سیاسی ایمان دارند و از آن دفاع می‌کنند. وقتی نیروهای اشغالگر عراق را ترک کنند، همه نیروهای عراقی متحد می شوند تا عراق را بسازند و به مردم خدمت کنند».

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها