رئیس حماس: «محمد الضیف» در جنگ آینده با تل‌آویو حرف‌های زیادی برای گفتن دارد

رئیس حماس: «محمد الضیف» در جنگ آینده با تل‌آویو حرف‌های زیادی برای گفتن دارد
جمعه 12 شهريور 1400 - 16:00

همزمان با آغاز اقدامات مردمی در طول مرزهای نوار غزه در واکنش به برداشته نشدن کامل محاصره این باریکه، رئیس دفتر سیاسی حماس در نوار غزه با اشاره به فرمانده کل «کتائب القسام» گفت که او در جنگ آتی حرف‌ برای گفتن دارد.

العالم - فلسطین اشغالی

رسانه‌های فلسطینی، شامگاه پنجشنبه، گزارش دادند که برای ششمین شب، پنج نقطه تماس در مرزهای نوار غزه در پاسخ به تداوم محاصره این باریکه شاهد اقدامات مردمی موسوم به «خشم شبانه» بود.

خشم شبانه (الإرباک اللیلی) مجموعه اقدامات خودجوش فلسطینی‌ها در واکنش به اقدامات رژیم صهیونیستی و شهرک‌نشینان صهیونیست است که هدفش سلب آرامش از صهیونیست‌هاست.

فلسطینی‌هایی که در فعالیت‌های خشم شبانه شرکت می‌کنند اقداماتی از قبیل آتش زدن لاستیک خودرو و پرتاب مواد آتش‌زا و امثال آن به سمت صهیونیست‌ها و نیز پخش سرودهای ملی و محلی از طریق بلندگوهای بزرگ انجام می‌دهند. این روش که برای اولین بار در «راهپیمایی بازگشت» در مرز نوار غزه در ۳۰ مارس ۲۰۱۸ آغاز شد، مورد استفاده اهالی نوار غزه قرار گرفت و پس از آن، فلسطینی‌های ساکن کرانه باختری از آن الهام گرفته‌ و آن را علیه صهیونیست‌ها استفاده کردند.

طبق گزارش منابع فلسطینی، همزمان با آغاز خشم شبانه، نظامیان صهیونیست اقدام به تیراندازی به سمت اهالی نوار غزه کرده‌اند به‌نحوی که یک جوان فلسطینی ۲۶‌ساله در شمال نوار غزه به ضرب گلوله نظامیان و پس از جراحت شدید به شهادت رسید.

طبق اعلام وزارت بهداشت نوار غزه، یک جوان دیگر نیز به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست در شرق اردوگاه «البریج»‌ (شرق دیر البلح)‌ مجروح شد.

بر اساس این بیانیه، پانزده تن از شهروندان فلسطینی از جمله پنج کودک در جریان اقدامات دیشب در مناطق شرقی نوار غزه مجروح شده‌اند که پنج نفر از این فراد مستقیما با گلوله جنگی نظامیان صهیونیست هدف قرار گرفته‌اند.

بر اساس گزارش پنجشنبه روزنامه «الاخبار»، یکی از فرماندهان جوانان انقلابی غزه به نام «ابو ساجد» در این خصوص اظهار داشته: «تمام خدماتی که اشغالگران ادعا کرده‌اند به نواز غزه داده‌اند، نه بر گوشت تن می‌افزاید و نه گرسنگی را برطرف می‌کند».

او اضافه کرد: «خواسته ما روشن است. ما می‌خواهیم محاصره به‌طور کامل از نوار غزه برداشته شود و زندگی ما آنطور که پیش از سال ۲۰۰۵ و حتی بهتر از آن بشود».

طبق این گزارش، «ابو احمد» سخنگوی جوانان انقلابی نوار غزه در یگان بالون‌های آتش‌زا و خشم شبا‌نه‌ درباره آغاز طرح موسوم به «ب» از شنبه آینده هشدار داد؛ اما جزئیاتی در این خصوص ارائه نکرد.

الاخبار همچنین به نقل از «یحیی السنوار»‌ رئیس دفتر سیاسی حماس در نوار غزه نوشت: «غزه مدتی است که مرا ندیده است. [به مردم] می‌گویم که شکر خدا در سلامت هستم».

یحیی السنوار با اشاره به «محمد الضیف» فرمانده کل «کتائب القسام» شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، گفت: «الضیف در جنگ آتی حرف‌ برای گفتن خواهد داشت و غزه برای آن آمادگی دارد».

محمد الضیف فرمانده ستاد کل شاخه نظامی حماس است که رژیم صهیونیستی بارها برای ترور او برنامه‌ریزی کرده است؛‌ اما تمام طرح‌ها برای ترور او با شکست مواجه شده‌اند و رژیم صهیونیستی تا این لحظه حتی نتوانسته یک تصویر جدید از او به دست بیاورد.

السنوار اضافه کرد: «راه درگیری نظامی پیش‌روی غزه هست که در لحظه پایانی صورت خواهد گرفت اگر تمام اقدامات جوابگو نباشند».

پس از هشدارهای شدیداللحن مقاومت فلسطین به تل‌آویو درباره تعلل در برداشتن محاصره نوار غزه، ارتش رژیم صهیونیستی رسما چهارشنبه هفته جاری از برداشته شدن محاصره نوار غزه خبر داد؛ اما اهالی غزه این امتیازات را کافی نداسته‌اند.

تل‌آویو اعلام کرد که دامنه ماهیگیری را برای ساکنان نوار غزه به ۱۵ مایل دریایی افزایش یافته و گذرگاه «کرم ابو سالم» نیز برای ورود کالا و تجهیزات به غزه به طور کامل بازگشایی شده است.

سخنگوی ارتش تل‌آویو همچنین اعلام کرده بود که سهمیه آب نوار غزه نیز به مقدار پنج میلیون متر مکعب افزایش پیدا کرده و سهمیه تجار غزه برای عبوز از گذرگاه «بیت حانون» به تعداد پنج هزار تاجر (در مجموع ۷۰۰۰ نفر) بیشتر خواهد شد.

رژیم صهیونیستی پس از جنگ‌ دوازده‌روزه اخیر با مقاومت فلسطین مجموعه‌ای از محدودیت‌ها را علیه نوار غزه اعمال کرد و در صدد بود با استفاده از این شانس اسرای خود در زندان‌های مقاومت را آزاد کند.

پس از سلسله مذاکراتی غیرمستقیم در قاهره با حضور جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)‌ و مقامات تل‌آویو، رسانه‌های نزدیک به مقاومت خبر داده بودند که رژیم صهیونیستی همچنان در اجرای مطالبات غزه تعلل می‌کند تا اینکه گروه‌های مقاومت مستقر در نوار غزه در بیانیه‌های شدیداللحنی ضمن هشدار به تل‌آویو، تنها به فاصله چند روز تعدادی راکت به سمت شهرک‌های صهیونیست‌نشین شلیک شدند؛ اما تل‌آویو به آن‌ها هیچ پاسخی نداد.

از سوی دیگر، مقاومت رسما از آغاز تحرکات مردمی در واکنش به محاصره باریکه غزه خبر داد و این اقدامات همچنان ادامه دارد.

فارس

پربیننده ترین خبرها