وزیر لبنانی: گفت‌وگوهای مثبتی با طرف سوری درباره انتقال برق و گاز داشتیم

وزیر لبنانی: گفت‌وگوهای مثبتی با طرف سوری درباره انتقال برق و گاز داشتیم
شنبه 13 شهريور 1400 - 22:44

وزر انرژی لبنان که در قالب هیاتی از دولت لبنان به دمشق سفر کرده است، ضمن مثبت توصیف کردن گفت‌وگوهای این هیات با طرف سوری، جزئیات آن را تشریح کرد.

العالم - لبنان

«ریمون غجر» وزیر انرژی دولت پیشبرد امور لبنان گفت‌وگوهای امروز میان طرفین سوری و لبنانی را مثبت ارزیابی کرد و گفت طرف سوری تمایل زیادی به همکاری با طرف لبنانی دارد.

به گزارش العهد، وزیر لبنانی خبر داد که هفته آینده یک نشست چهارجانبه میان لبنان، سوریه، اردن و مصر در اردن برگزار می‌شود تا ضمن بررسی اقدامات لازم برای اجرای توافقنامه‌های میان چهار کشور و موضوعات فنی و مالی، یک برنامه کاری و جدول زمانی برالی آن وضع شود.

وزیر انرژی لبنان درباره موضوع واردات برق به لبنان گفت: برای اینکه بتوان برق دریافت کرد برق باید از طریق شبکه ۴۰۰ کیلو ولتی از اردن از طریق سوریه به لبنان برسد که در این خصوص خسارت هایی وجود خواهد داشت و اندازه آنها باید بررسی شود.

غجر درباره واردات گاز به لبنان هم گفت: در حال حاضر لبنان چهار نیروگاه دارد که شامل دیر عمار، صور، بعلبک و الزهرانی است و همه آنها اساسا برای کار کردن با گاز مجهز شده‌اند. نیروگاه دیر عمار در سال ۲۰۰۹ راه اندازی شد و گاز از مصر و از طریق اردن و سوریه به لبنان می‌رسید. این نیروگاه شش ماهی کار کرد؛ اما بعدا به دلیل تامین نشدن گاز فعالیتش متوقف شد، با این حال هنوز آماده راه اندازی مجدد است.

«غسان طعمه» وزیر نفت سوریه نیز به نوبه خود گفت :موضوعی که در نشست امروز بررسی شد به مسائل فنی مربوط بود، سوریه و لبنان از نخستین امضا کنندگان یادداشت تفاهم سال ۲۰۰۰ برای تاسیس شبکه خط عربی انتقال گاز بود و در سال ۲۰۰۱ اردن هم به این توافقنامه ملحق شد.

وی افزود: در این دیدار موضوع فنی و زیرساختی و آمادگی‌ها برای انتقال گاز به لبنان مورد بحث و گفت‌وگو بود که مربوط به خط عربی انتقال گاز از مرزهای اردن به مرکز سوریه تا ایستگاه الدبوسه در استان حمص سوریه و از آنجا به داخل لبنان است و ما درباره تشکیل یک کمیته مشترک از دو طرف برای مطمئن شدن از سلامت زیرساخت‌ها به توافق رسیدیم.

طعمه تصریح کرد: ملت لبنان هم در قضیه انرژی نظیر ملت لبنان با مشکلات روبه رو هستند. اختلاف بین سوریه و لبنان در این است که سوریه ثروت‌هایی در اختیار دارد و این ثروت‌ها در معرض چپاول اشغالگران آمریکایی است و هر گونه می‌خواهند مثل راهزن‌ها با آن برخورد می‌کنند، در حالی که مردم سوریه مالک قانونی این ثروت هستند در شرایطی که با مشکلات و کمبودها روبه رو هستند و نمی‌توانند از ثروت کشورشان استفاده کنند.

یک هیأت از وزرای لبنانی، امروز (شنبه، ۴ سپتامبر)، برای نخستین بار طی ده سال اخیر، به سوریه سفر کرد تا به منظور کاهش بحران برق در لبنان، زمینه را برای تدوین طرحی به منظور انتقال برق از اردن به لبنان از طریق سوریه فراهم سازد.

به نوشته پایگاه خبری «عربی ۲۱»، این هیأت، شامل «زینه عکر» معاون نخست‌وزیر پیشبرد امور، وزیر دفاع و خارجه، «غازی وزنی» وزیر دارایی، «ریمون غجر» وزیر انرژی و «عباس ابراهیم» مدیر کل دستگاه امنیت عمومی است.

پایگاه خبری «النشره»، با انتشار خبر ورود این هیأت لبنانی به سوریه نوشت که «فیصل المقداد» وزیر خارجه سوریه در نطقه مرزی جدید «یابوس» به استقبال این هیأت آمد و تاکید کرد که سوریه در این دیدار کاملا مثبت عمل می‌کند و از هر ابتکاری استقبال می‌کند و مانعی بر سر راه هرگونه توافقی که به در خدمت لبنان باشد، نخواهد بود.

از آغاز جنگ سوریه در سال ۲۰۱۱، مقامات لبنانی از سفر رسمی به سوریه اجتناب می‌ورزیدند و دلیل آن را سیاست بیروت در دور نگه داشتن خود از درگیری‌های منطقه‌ای اعلام می‌کردند. هرچند که به اعتقاد تحلیلگران و ناظران سیاسی، دلیل اصلی این امر، فشارهای آمریکا و تبعیت بیروت از سیاست واشنگتن مبنی بر در انزوا نگه داشتن دمشق بود. این در حالی بود که حزب‌الله لبنان هرگز دست از حمایت دمشق بر نداشت.

تا این‌که فروپاشی مالی که از سال ۲۰۱۹ در لبنان آغاز شده بود، ماه گذشته به دلیل کمبود سوخت که کشور را فلج کرده بود و خدمات ضروری از جمله بیمارستان ها را مجبور به تعطیلی یا کاهش فعالیت کرد، به مرحله بحران شدید رسید.

پربیننده ترین خبرها