سفیر مسکو در مراسم معرفی کابینه طالبان شرکت می‌کند

سفیر مسکو در مراسم معرفی کابینه طالبان شرکت می‌کند
پنج‌شنبه 18 شهريور 1400 - 10:32

رئیس شورای فدرال روسیه گفت که سفیر این کشور در مراسم معرفی دولت موقت طالبان در کابل حضور خواهد یافت.

العالم - جهان اسلام

«والنتینا ماتوینکو» رئیس شورای فدرال روسیه روز چهارشنبه (دیروز) در مصاحبه‌ای گفت که سفیر این کشور در افغانستان، در مراسم معرفی دولت موقت طالبان حضور خواهد یافت.

به نوشته روسیا الیوم، او در پاسخ به این سؤال که آیا او قرار است برای حضور در مراسم معرفی کابینه موقت طالبان یابد، پاسخ منفی داد و گفت که به احتمال قوی «دیمیتری چرنوف» سفیر مسکو در کابل قرار است در این مراسم حضور یابد.

با این حال هنوز هیچ مقام رسمی دیپلماتیک روسیه از جمله رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، وزیر خارجه یا سخنگویان رسمی این کشور در این باره اظهار نظر نکرده‌اند.

گروه طالبان روز سه شنبه از کشورهای روسیه، چین، قطر، ایران، پاکستان و ترکیه برای حضور در مراسم معرفی دولت موقت خود دعوت کرده بود. هیچ یک از این کشورها تاکنون اظهار نظر رسمی در این خصوص نکرده‌اند.

با این حال دولت چین در واکنش به معرفی کابینه موقت طالبان از پایان «سه هفته بی‌نظمی» در افغانستان با تشکیل دولت موقت جدید در کابل استقبال کرده و از طالبان خواسته است که نظم را در افغانستان برقرار کند.

«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری گفت:‌ «چین اهمیت زیادی برای اعلامیه طالبان درباره تشکیل دولت موقت قائل است. این به بیش از سه هفته بی‌نظمی در افغانستان پایان داد و گام ضروری برای احیای نظم و بازسازی این کشور است».

«لولوة الخاطر» سخنگوی وزارت امور خارجه قطر نیز در این خصوص گفته است که هیچ تردیدی وجود ندارد که گروه طالبان، حاکمان اصلی افغانستان است. او در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه واکنشی به دعوت طالبان از دوحه نشان نداد.

روز سه شنبه و پس از گذشت بیش از ۲۰ روز از تسلط طالبان بر کابل، «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان در نشست خبری اعضای کابینه دولت جدید افغانستان را اعلام کرد.

وی پس از اعلام افراد کابینه دولت جدید افغانستان گفت: در دولت آینده سعی می‌کنیم که افراد از اقوام مختلف به‌کار گرفته شوند و ما تلاش خواهیم کرد تا همه اقشار جامعه افغانستان در دولت بعدی نقش داشته باشند.

فارس

پربیننده ترین خبرها