رژیم صهیونیستی آماده برای همه سناریوها و ناتوان در برابر همه سناریوها

رژیم صهیونیستی آماده برای همه سناریوها و ناتوان در برابر همه سناریوها
پنج‌شنبه 18 شهريور 1400 - 13:14

پیچیدگی عملیات فرار شش اسیر فلسطینی از زندان رژیم صهیونیستی، نهاد امنیتی این رژیم را دچار بدترین وضعیت ممکن است. این نهاد از یک سو باید با این حادثه بزرگ کنار بیاید از سوی دیگر باید ضعف دستگاه های اطلاعاتی را در ردیابی اسرای آزادشده برطرف کند و در نهایت به افکار عمومی این رژیم که متوجه ضعف دستگاه های اطلاعاتی و دولت شده اند، اطمینان خاطر بدهد.

العالم - تحلیل روز

اظهارات نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی حکایت از حجم و شدت بحران در دولت این رژیم دارد.

وی گفته است که دولت آماده تعامل با همه سناریوهای احتمالی ناشی از عملیات فرار است. ما اکنون باید این سناریوهای احتمالی را بررسی کنیم از جمله اینکه ممکن است این شش جوان هنوز در کرانه باختری باشند و اگر پیدا شوند بخواهند تا آخر مقاومت کنند و بجنگند که در این صورت باید منتظر این باشیم که این جنگ به جنگی بزرگتر و فراگیرتر از محدوده کرانه باختری بینجامد وسراسر غزه را درنوردد زیرا همانطور که خالد البطش، یکی از رهبران جنبش جهاد اسلامی گفته است این جنبش دست روی دست نخواهد گذاشت؛ اگر چنین جنگی شروع شود به طور قطع بسیار فراتر از عملیات شمشیر قدس خواهد بود و تأثیر و تبعات آن به خصوص برای جبهه داخلی رژیم، به مراتب سنگین تر از عملیات شمشیر قدس خواهد بود. زیرا این بار همه جبهه ها یکپارچه شده و حتی ممکن است جبهه شمالی هم درگیر شود و آن وقت است که به سئوال یکی از مقامات رژیم اشغالگر می رسیم که گفته بود اگر هر چهار جبهه یعنی کرانه باختری، غزه، اراضی 48 و جنوب لبنان همزمان درگیر چه باید کرد؟

سناریوی دوم هم این است که این جوانان به سمت شمال حرکت کرده اند که این خود شکست دیگری برای دستگاه های امنیتی این رژیم به شمار می رود مخصوصا اگر این عملیات با خارج از زندان هماهنگ شده باشد؛ اگر چنین اتفاقی افتاده باشد - که همه فلسطینی ها آرزوی چنین چیزی را دارند – سیلی جدیدی بر صورت رژیم اشغالگر و مقامات امنیتی و اطلاعاتی آن خواهد بود. حتی ممکن است کار به رسوایی بزرگی بینجامد؛ رسوایی که گریبان کوخاوی، عالی ترین مقام امنیتی و حتی بنی گانتز، وزیر جنگ رژیم و یکی از ارکان کابینه فعلی این رژیم را خواهد گرفت؛ که در این صورت به فروپاشی کابینه انجامیده و این رژیم ناچار به برگزاری انتخابات جدید خواهد شد. چنانچه ای انتخابات برگزار شود هیچ یک از اعضای کنونی دولت ائتلافی، کرسی های فعلی را به دست نخواهند آورد و لاجرم نتانیاهو به قدرت برخواهد گشت.

سناریوی سوم – که هیچ فلسطینی آن را نمی خواهد -، این است که رژیم صهیونیستی این جوانان را به زندان برگرداند؛ در این صورت تحقیقات گسترده ای درباره عوامل کمک به این فرار بزرگ یا کسانی که رشوه گرفته یا سهل انگاری کرده اند آغاز شده و پرونده به کمیته رسمی تحقیقات ارجاع می شود. البته در این سناریو هم یکی از ارکان کابینه قربانی خواهد شد. بنابراین ادعای بنت در مورد آمادگی برای برخورد با همه سناریوهای احتمالی دروغ است چون در هر صورت، ارکان کابینه او متزلزل شده و فروخواهد پاشید.

فارس الصرفندی

پربیننده ترین خبرها