پول‌پاشی جدید بن سلمان برای ترمیم چهره خود

پول‌پاشی جدید بن سلمان برای ترمیم چهره خود
شنبه 20 شهريور 1400 - 20:01

یک وبسایت آمریکایی نوشت که ولی‌عهد سعودی قرارداد جدیدی با یک شرکت لابی‌گری در نیویورک برای مقابله با انتقادات رسانه‌های غربی منعقد کرده است.

العالم - عربستان سعودی

منابع رسانه‌ای غربی از سرمایه‌گذاری جدید «محمد بن سلمان» ولی‌عهد جوان سعودی برای ترمیم چهره خود در فضای رسانه‌ای و سیاسی کشورهای غربی خبر دادند.

به نوشته وبگاه «فارن لابی» صندوق سرمایه‌گذاری ملی سعودی طی یک قرارداد 2.7 میلیون دلاری با شرکت تبلیغات و مشاوره ”Teneo“ واقع در نیویورک، از این شرکت برای ترمیم چهره دولت سعودی و ترغیب سرمایه‌گذاران و مقابله با روزنامه‌نگارانی که علیه ریاض می‌نویسند، درخواست کمک کرده است.

این وبسایت همچنین نوشت که ولی‌عهد سعودی ثروت عربستان را برای ترمیم چهره خود نزد افکار عمومی کشورهای غربی و مقابله با انتقادات علیه خود مصرف می‌کند و ولی عهد سعودی از سال ۲۰۱۷ که به ولایت عهدی عربستان رسیده، دولت را به شرکت خصوصی خود در جهت نیل به اهداف شخصی‌اش تبدیل کرده است.

در ماه می گذشته نیز وبسایت Des Moines فاش کرد که «محمد بن سلمان» با شرکت تبلیغاتی و روابط عمومی «LS2 Group» توافق کرده است که در ازای پرداخت ماهانه یک میلیون دلار، این شرکت در راستای بهبود تصویر عربستان سعودی در افکار عمومی جهان غرب به خصوص در حوزه حقوق زنان، فعالیت کند.

به گفته رسانه‌های آمریکایی، عربستان سعودی تلاش دارد با نمایندگان ایالت‌های مرکزی آمریکا که توجه چندانی به سیاست خارجی ندارند، ارتباط برقرار کند و آن‌ها به نفع ریاض در کنگره رأی دهند.

مؤسسه حقوق بشری «گرانت لیبرتی» نیز در ماه آوریل گذشته در گزارشی به هزینه‌های هنگفت دولت عربستان سعودی در بخش برگزاری مسابقات ورزشی پرداخت و آن را اقدامی برای ترمیم چهره مخدوش این کشور در حوزه حقوق بشر دانست.

وبسایت «نان پست» نیز در تاریخ دهم فروردین در گزارشی به قراردادهای دولت عربستان سعودی با شرکت‌ها و رسانه‌های فرانسوی برای تبلیغ چهره محمد بن سلمان پرداخت و دلیل سکوت ریاض در قبال کاریکاتور توهین‌آمیز و اهانت به دین اسلام در فرانسه را تلاش سعودی‌ها برای نشان دادن یک چهره لائیک از خود نزد افکار عمومی غرب عنوان کرد.

در کنار این، دولت ریاض از چند شخصیت سیاسی فرانسوی برای دفاع از خود در پارلمان اروپا نیز کمک خواسته است که بارزترین آن‌ها «رشیده داتی» و «میشل الیوماری» وزیر و نماینده سابق فرانسوی و نماینده کنونی پارلمان اروپا است. این دو نفر تاکنون با تمامی قطعنامه‌ها و بیانیه‌های پارلمان اروپا در خصوص توقف فروش سلاح به عربستان سعودی مخالفت کرده‌اند.

مؤسسه به اصطلاح خیریه «مسک» (به ریاست محمد بن سلمان) مسئول عقد قراردادهای رسانه‌ای و تبلیغاتی برای ولی‌عهد سعودی است. محمد بن سلمان این مؤسسه را در سال ۲۰۱۱ تأسیس کرد، اما پس از سال ۲۰۱۶ دامنه فعالیت‌هایش به شدت گسترش یافت و مسئولیت تبلیغ و ترمیم چهره بن سلمان را در افکار عمومی دیگر کشورها را بر عهده گرفت.

وبسایت سعودی‌لیکس نیز در این باره نوشت که محمد بن سلمان در چهار سال گذشته تمامی سطوح حاکمیتی و اقتصادی و دیپلماتیک عربستان را در خدمت منافع شخصی خود در آورده است و سفرای ریاض در دیگر کشورها به مثابه نمایندگان شرکت خصوصی او رفتار می‌کنند.

نهادهای نظامی نیز به در رده شرکت‌های خصوصی امنیتی برای حفظ قدرت و جان محمد بن سلمان فعالیت می‌کنند. سعودی لیکس چندی پیش نوشته بود که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) از اینکه محمد بن سلمان سامانه‌های ضد هوایی پاتریوت را به جای استفاده در پالایشگاهها و میادین نفتی در اطراف کاخ خود در شهر «نئوم» مستقر کرده، خشمگین است.

فارس

پربیننده ترین خبرها