وزیر سوری: خط لوله داخل اراضی سوریه، آماده انتقال گاز به لبنان است

وزیر سوری: خط لوله داخل اراضی سوریه، آماده انتقال گاز به لبنان است
شنبه 20 شهريور 1400 - 21:41

وزیر نفت سوریه گفت که خط لوله گاز عربی در داخل اراضی سوریه، آماده انتقال گاز [به لبنان] است.

العالم - سوریه

«بسام طعمه» وزیر نفت سوریه خبر داد که سوریه در ازای عبور لوله گاز از اراضی خود، مقادیری گاز دریافت خواهد کرد.

پایگاه خبری العهد لبنان به نقل از طعمه گزارش داد: «خط لوله گاز عربی در داخل اراضی سوریه، آماده انتقال گاز است».

وی با بیان اینکه این خط لوله دهها بار هدف حملات تروریستها قرار گرفت، تأکید کرد که تعمیر این خط لوله، چند میلیارد لیره سوریه هزینه برداشته است.

وزیر نفت سوریه تصریح کرد، به موجب یادداشت تفاهم بین سوریه و مصر در سال ۲۰۰۰ و پیوستن اردن به آن در سال ۲۰۰۱، هر کشور موظف شد بخشی از خط لوله را که در خاکش قرار دارد، احداث کند.

به گفته طعمه، طول این خط لوله، ۳۲۰ کیلومتر از مرز اردن تا الریان در مرکز سوریه به قطر ۳۶ اینچ است. این خط لوله، سالانه قابلیت انتقال ۱۰ میلیارد مکعب گاز را دارد.

وی در پایان گفت که این همکاری با کشورهای عربی، گامی به سوی از سرگیری روابط است که این مسئله به سود اقتصاد سوریه و کاهش اثرات تحریم ظالمانه آمریکاست.

ماجرای انتقال گاز از سوریه به لبنان، پس از آن آغاز شد که سید حسن نصرالله دبیرکل جنبش حزب‌الله تأکید کرد که کشتی‌های حامل سوخت برای حل بحران این کشور از ایران به سمت لبنان حرکت خواهند کرد.

سید حسن نصرالله با هشدار به آمریکا و رژیم صهیونیستی در خصوص تعرض به کشتی‌های نفتی ایران، تأکید کرده بود که مقاومت لبنان این کشتی‌ها را به مثابه خاک کشور خود تلقی خواهد کرد.

واشنگتن تنها چند ساعت پس از سخنرانی دبیرکل حزب‌الله لبنان در سالروز شهادت امام حسین (ع) و یارانش از ادعای کمک به لبنان سخن به میان آورد به‌نحوی که دفتر ریاست جمهوری لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که سفیر آمریکا در بیروت در تماس با رئیس جمهور این کشور از طرحی برای واردات برق و گاز از اردن و مصر به لبنان خبر داده است.

«هاله زوانی» وزیر انرژی و منابع معدنی اردن نیز پس از اعلام سفیر آمریکا، رسما اعلام کرد:‌ «کمک به لبنان و مردم این کشور در صدر مسائلی بود که پادشاه عبدالله دوم در جریان سفر اخیر خود به آمریکا مطرح کرد و این در پاسخ به سؤالی درباره امکان صادرات برق از اردن به لبنان و گاز مصر از راه اردن و سوریه به این کشور صورت گرفت».

این اقدام آمریکا در حالی صورت گرفت که این کشور در جریان بحران یک‌ساله لبنان و‌ به‌رغم نیاز شدید این کشور به سوخت هیچگاه چنین پیشنهادی را مطرح نکرده بود.

کشور لبنان یک سالی است که با بحران شدید اقتصادی و سیاسی دست و پنجه نرم می‌کند. لبنان در در تاریخ چهارم اوت سال ۲۰۲۰ (۱۴ مرداد) صحنه انفجار در بندر بیروت بود که بیش از ۱۹۰ کشته و ۶۵۰۰ مجروح به جای گذاشت. این انفجار کشور لبنان را وارد یک بحران سیاسی-اقتصادی-اجتماعی کرد.

بحران سوخت تا جایی در این کشور پیش رفته است که برخی منابع خبری از قطعی برق در بخش‌های جنوبی لبنان خبر دادند و ارتش این کشور اعلام کرده بود که فقط برای ۴ روز سوخت دارد و پس از آن دیگر نمی‌تواند به فعالیت‌های خود ادامه دهد.

در پی تشدید این بحران، رسانه‌های لبنانی همچنین درباره خطر اتمام مازوت و قطعی برق در بخش‌های حیاتی این کشور از جمله بیمارستان‌ها هشدار دادند.

پربیننده ترین خبرها