سفیر چین خطاب به مقام‌های دولت آمریکا: ساکت شوید!

سفیر چین خطاب به مقام‌های دولت آمریکا: ساکت شوید!
يکشنبه 21 شهريور 1400 - 18:54

طبق گزارش‌ها، «شین گانگ» که اخیراً به عنوان سفیر چین در آمریکا منصوب شد، در نشستی مجازی از مقام‌های آمریکایی خواست در صورتی که اختلاف بین دو کشور از طریق دیپلماتیک قابل حل نیست، دستکم دهانشان را ببندند.

العالم - آسیا

بر اساس گزارش‌ها، «شین گانگ» سفیر چین در ایالات متحده که اخیراً منصوب شد، از مقام‌های آمریکایی خواسته در صورتی که اختلاف بین دو کشور از طریق دیپلماتیک قابل حل نیست، دهانشان را ببندند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، گفته می‌شود او در یک جلسه خصوصی که از طریق برنامه زوم به میزبانی کمیته ملی روابط ایالات متحده و چین، یک موسسه غیرانتفاعی مستقر در نیویورک اواخر ماه میلادی گذشته برگزار شد، گفت: اگر نمی‌توانیم اختلافات خود را حل کنیم، لطفاً ساکت شوید.

طبق گزارش «نشنال ریویو» که این اظهارات را به نقل از منبعی گزارش کرده، سفیر این اظهارات را پس از آن مطرح کرد که «ایوان مدیروس» استاد دانشگاه «جورج تاون» و مشاور دولت اوباما در امور چین در شورای امنیت ملی آمریکا از او پرسید آمریکا و چین چه اقداماتی را می‌توانند برای بهبود روابط انجام دهند.

طبق گزارش‌ها، سفیر چین قبل از این توصیه به مقام‌های آمریکایی، از واشنگتن خواست که تشدید عمدی تنش‌ها بین دو کشور را متوقف کند.

نشریه محافظه‌کار آمریکایی نشنال ریویو از اظهارات این دیپلمات چینی ابراز تعجب کرد و اشاره کرد که در جلسه کمیته ملی روابط ایالات متحده و چین، کارشناسان ارشد آمریکایی از جمله «هنری کیسینجر» وزیر خارجه پیشین آمریکا و «جک لو» مقام دولت‌های کلینتون و اوباما حضور داشتند.

مقام‌های چینی و آمریکایی به طور علنی درباره اظهارات ادعایی سفیر چین در این نشست اظهارنظر نکرده‌اند.

شین سخنگوی سابق وزارت امور خارجه و معاون وزیر امور خارجه چین در اواخر ژوئیه سفیر چین در آمریکا شد.

روابط چین و آمریکا در پنج سال گذشته به طور قابل توجهی رو به انحطاط گذاشته و دو کشور در مناقشه‌های اقتصادی و دیپلماتیک مختلفی با یکدیگر درگیر هستند. علیرغم امیدهای اولیه در پی حضور جو بایدن در کاخ سفید مبنی بر تغییر سیاست آمریکا در قبال چین پس از دولت ترامپ، رئیس‌جمهور دموکرات علناً به دنبال تغییر روابط با پکن نبوده است.

اخیراً به دنبال شدت گرفتن مواضع ضد چینی مقام‌های مختلف دولت جو بایدن، سفیر پکن در واشنگتن از آمریکا خواست ذهنیت «جنگ سردی» خود را کنار بگذارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها