درخواست ناتو از چین درباره خلع سلاح اتمی

درخواست ناتو از چین درباره خلع سلاح اتمی
سه شنبه 16 شهريور 1400 - 00:19

دبیرکل ناتو بدون تمرکز بر آمریکا به عنوان یکی از بزرگترین دارندگان زرادخانه‌های اتمی در جهان، سعی دارد چین را وادار به حضور در مذاکرات تسلیحات اتمی کند.

العالم - اروپا

دبیرکل ناتو، بی توجه به بزرگترین زرادخانه‌های اتمی در جهان در آمریکا، با فشار بر چین سعی دارد تا این کشور را به مذاکرات درباره محدودیت تسلیحات اتمی وارد کند.

به گزارش خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو روز دوشنبه گفت که چین باید در زمینه کنترل تسلیحاتی کاملاً مسئولانه عمل کند. وی افزود که این کشور از مزایای محدودیت کاهش شمار سلاح‌های اتمی و افیزایش شفاف سازی در این زمینه سود خواهد برد.

استولتنبرگ مدعی شد که چین به گسترش زرادخانه اتمی خود بدون هیچگونه محدودیتی ادامه می‌دهد.

دبیر کل ناتو گفت: «چین در حال ساخت تعداد زیادی سیلوهای موشکی است که می‌توانند توانایی اتمی این کشور را به میزان قابل توجهی افزایش دهند و همه اینها بدون هیچ محدودیت و شفاف پذیری اتفاق می‌افتد.»

دبیر کل ناتو افزود که کشورهای بیشتری باید در مذاکرات آینده محدودیت موشکی نیز مشارکت داشته باشند.

نیروی هوایی آمریکا چندی قبل اعلام کرد که یک موشک قاره پیمای غیر مسلح که قابلیت حمل کلاهک اتمی را با موفقیت شلیک کرده است. نیروی هوایی آمریکا اعلام کرد که یک موشک بالستیک قاره پیما «مینت‌من-۳» را بر فراز اقیانوس آرام با موفقیت شلیک کرده است. این پرتاب از پایگاه موشکی «واندربرگ» در ایالت کالیفرنیا صورت گرفت و موشک با طی مسافت ۴۲۰۰ مایل در آب‌های «جزایر مارشال» فرود آمد.

نیروی هوایی آمریکا در توجیه این اقدام خود اعلام کرد که آزمایش موشک‌های بالستیک قاره پیمای آمریکا آمادگی نیروهای اتمی آمریکا را نشان داده و به مرگبار بودن و اثربخشی بازدارندگی اتمی کشور اطمینان می‌دهد.

موشک بالستیک قاره پیما سه مرحله ای مینت‌من در اصل برای مقابله اتمی در طول «جنگ سرد» با اتحاد جماهیر شوروی سابق ساخته شده بود. در حال حاضر، مینت‌من تنها موشک زمینی بالستیک بین قاره‌ای است که در ایالات متحده آمریکا به رسمیت شناخته شده است. براساس داده‌های اخیر، ایالات متحده ۴۵۰ تیر از این موشک را در اختیار دارد.

آمریکا تنها کشور در جهان است که از سلاح اتمی علیه بشریت استفاده کرده است. آمریکا دو شهر «هیروشیما» و «ناگاساکی» در ژاپن را در ۶ و ۹ اوت ۱۹۴۵ بمباران اتمی کرد.در این دو عملیات، دو بمب اتمی به فاصله ۳ روز روی شهرهای هیروشیما و ناگاساکی انداخته شد که باعث ویرانی و کشتار گسترده شهروندان این دو شهر گردید. حدود ۲۲۰۰۰۰ نفر در اثر این دو بمباران اتمی جان باختند که شامل ۲۰۰۰۰ نظامی و بقیه را شهروندان تشکیل می‌دادند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها