به رسمیت شناختن اسرائیل؛ "غرامتی" که سعودی بابت حادثه 11 سپتامبر خواهد پرداخت

به رسمیت شناختن اسرائیل؛
دوشنبه 22 شهريور 1400 - 19:10

همزمان با سالگرد حادثه 11 سپتامبر در آمریکا، رژیم آل سعودی در کابوس دیگری مشابه کابوس قتل "جمال خاشقی" به‌سر می‌برد و بایستی برای رهایی موقت از این کابوس، هزینه‌های مالی و سیاسی بپردازد.

العالم- درگوشی

با توجه به برخی شواهد و قرائن به نظر می‌رسد آمریکا بیشتر به هزینه سیاسی گرایش دارد تا هزینه مالی و از رژیم سعودی می‌خواهد هزینه‌های سیاسی را عملا با ورود به پروسه "مشروعیت‌بخشی به اسرائیل" و حتی به عضویت در آوردن این رژیم در اتحادیه عرب- در ابتدا به عنوان ناظر- بپردازد.

چند روز پیش و در آستانه بیستمین سالگرد حملات 11 سپتامبر، دفتر تحقیقات فدرال آمریکا گزارشی را درباره تحقیقات درخصوص این حملات منتشر کرد که حتمال وجود رابطه میان مهاجمان و عربستان سعودی را تقویت می‌کند. طبق این گزارش که روز گذشته از حالت محرمانه خارج شد و یک متن 16 صفحه‌ای است که در 4 آوریل سال 2016 تنظیم شده است، 15 نفر از 19 عامل هواپیماربایی و حملات یازده سپتامبر از جمله دو مهاجمی که هواپیماها را به برج‌های دوقلوی سازمان تجارت جهانی در نیویورک کوبیدند، از اتباع عربستان سعودی بودند.

گفته می‌شود که خانواده‌های قربانیان این حملات که حدود 2500 کشته و بیش از 20 هزار زخمی هستند، علیه رژیم سعودی شکایتی را مطرح و غرامت میلیاردها دلاری درخواست کرده‌اند. "ساره نتبیرن" قاضی فدرال آمریکا در سال 2020 خواستار خارج شدن این اسناد از حالت محرمانه شده بود و او زمانی "بندر بن سلطان" سفیر اسبق سعودی در آمریکا را متهم کرده بود که با برخی دزدان دریایی رابطه دارد.

درخصوص تازه‌ترین تحولات درخصوص روند فرسایش مالی و سیاسی سعودی در نتیجه حادثه تروریستی 11 سپتامبر می‌توان گفت با توجه به تحولات جاری به نظر می‌رسد فشارها علیه آل سعود مضاعف می‌شود. آمریکا در تعامل با قضایای بسیار مهمی مانند خروجش از افغانستان، عربستان را کاملا نادیده گرفت. به نحوی که "جیمز اوستن" وزیر دفاع آمریکا سفرش به عربستان سعودی را به تعویق انداخت و در ابتدا به قطر، کویت و عمان رفت. آمریکا همچنین سامانه‌های ضد موشکی "پاتریوت" و "تاد" را از این کشور پادشاهی خارج کرد که در حالی‌که تاسیسات حیاتی عربستان سعودی تقریبا به صورت روزانه در معرض حملات موشکی و پهپادی نیروهای یمنی قرار می‌گیرد.

حتی اگر فرض کنیم که حملات 11 سپتامبر طرح مستقیم رژیم سعودی نبود ولی اگر ایدئولوژی وهابی سعودی و دلارهای سعودی نبودند این حملات اتفاق نمی‌افتاد. هر چند نقش شاهزاده "بندر بن سلطان" و همسرش و نیز نقش عموزاده‌اش شاهزاده "ترکی الفیصل" در این حادثه و ارتباط‌شان با دزدان دریایی سعودی دور از ذهن نمی‌ماند.

نتیجه‌ای که می‌توان از ربط دادن تحولات و حوادث مذکور در چارچوب روابط میان ریاض و واشنگتن گرفت این است که حکومت سعودی به منظور پرداخت "غرامت" بابت جنایاتش، به زودی هزینه خواهد پرداخت یعنی به رسمیت شناختن اسرائیل. و این رسمیت دادن به این رژیم غاصب تنها "غرامت" مدنظر آمریکا است تا از نقش سعودی در حادثه 11 سعودی چشم‌پوشی کند که البته این چشم‌پوشی موقتی است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها