ارتباط ظهور الظواهری در لباس سنتی سعودی با خارج کردن سامانه‌های پاتریوت از ریاض

ارتباط ظهور الظواهری در لباس سنتی سعودی با خارج کردن سامانه‌های پاتریوت از ریاض
چهارشنبه 24 شهريور 1400 - 13:39

سالگرد حملات 11 سپتامبر با سه حادثه مهم همزمان شده است: اقدام دولت آمریکا به خارج کردن تمام سامانه‌های دفاع موشکی "پاتریوت" و "تاد" از ریاض، خارج کردن گزارش "اف بی آی" درباره حملات 11 سپتامبر از حالت محرمانه و ظهور ایمن الظواهری، رهبر گروه القاعده در کلیپ ویدیویی در حالی‌که لباس سنتی سعودی بر تن دارد.

العالم- درگوشی

خبرگزاری "آسوشیتدپرس" که به مراکز تصمیم‌گیری در آمریکا نزدیک است، در گزارشی مستند خبر خروج سامانه‌های تاد و پاتریوت آمریکا را اعلام کرد.

از سوی دیگر، لغو سفر "لوید اوستن" وزیر دفاع آمریکا به عربستان سعودی، که قرار بود چند روز پیش انجام شود، به موضوعی برای بحث و جدل میان واشنگتن و ریاض تبدیل شده است. "سطام بن خالد آل سعود" از شاهزادگان سعودی که فعالیت وسیعی در شبکه‌های اجتماعی دارد، در توییتر نوشت: "عربستان سعودی سفر وزیر دفاع آمریکا را لغو کرد و همان زمان از رئیس امور بین‌الملل پارلمان روسیه (دوما) در ریاض استقبال کرد. عربستان سعودی بزرگ زیر بار دیکته هیچ کشوری نمی‌رود و طبق منافع مشترک و احترام متقابل با دیگران همکاری می‌کند." در تفسیر این توییت می‌توان گفت که سعودی، روسیه را برای "خرید سامانه دفاع هوایی اس 400" جایگزین کرده است.

در میان این جدل و کشمکش سعودی- آمریکایی، دفتر تحقیقات فدرال آمریکا (اف بی آی) تحقیقات درباره حملات 11 سپتامبر را از حالت محرمانه خارج کرد و به نقش سعودی در آن اشاره کرده است. تا اینکه نوبت به نقش ایمن الظواهری، رهبر گروه القاعده رسید که پیشتر شایعاتی درباره مرگ یا کشته شدن او منتشر می‌شد. الظواهری در کلیپی ویدیویی، که گروه القاعده از او منتشر کرده، لباس سنتی سعودی بر تن دارد.

موضوع قابل توجه این است که الظواهری در این ویدیو درباره موضوعات کلی حرف زده است یعنی درباره حملات قدیمی که القاعده مسئولیت آنها را پذیرفته است، ولی او درباره خروج محقرانه آمریکا از افغانستان و یا قدرت‌گیری طالبان سخن نگفته است، و همین امر گمانه‌زنی‌ها مبنی بر قدیمی بودن این ویدیو را تقویت می‌کند و سوالاتی را درباره چرایی تاخیر در انتشار این ویدیو توسط القاعده را نیز مطرح می‌سازد. انتشار این ویدیو با گزارش اف بی آی و نیز تنش در روابط میان ریاض و واشنگتن، همزمان شده است لذا برخی معتقدند دولت جدید آمریکا آماده می‌شود تا عربستان سعودی را به تروریسم متهم، و همچنین عملیات دوشیدن شیر آن را تکمیل کند. ولی برخی دیگر بر این باورند که آمریکا احتمالا بن‌سلمان و یا حکومت آل سعود را سرنگون کند ولی فعلا ترجیح می‌دهد از بن‌سلمان به عنوان بهترین فرصتی برای دوشیدن سعودی‌ها استفاده کند و به عبارتی دولت بایدن می‌خواهد او را بترساند تا سرقت دلارهای سعودی برای آمریکا آسان‌تر شود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها