استقبال پاکستان از احیای کریدور تهران-استانبول-اسلام‌آباد

استقبال پاکستان از احیای کریدور تهران-استانبول-اسلام‌آباد
چهارشنبه 24 شهريور 1400 - 13:48

فدراسیون اتاق‌های پاکستان به عنوان عالی‌ترین نهاد بازرگانی این کشور با استقبال از گام‌های جدید برای احیای کریدور تجاری اکو میان تهران-استانبول-اسلام‌آباد، آن را باعث تقویت ارتباطات منطقه‌ای میان سه کشور عنوان کرد.

العالم ـ آسیا

رسانه‌های پاکستانی روز چهارشنبه به نقل از «امجد رفیع» یک مقام ارشد شورای تجاری فدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنعت (FPCCI) در شهر کراچی گزارش دادند: ازسرگیری حمل و نقل تجاری در چارچوپ کریدور اکو میان ایران، پاکستان و ترکیه اقدام بسیار اطمینان بخشی است.

وی اخذ مجوز حمل و نقل کالا از سوی بزرگترین شرکت لجستیکی پاکستان (NLC) از مبدا ترکیه به پاکستان از طریق کریدور تجاری تهران-استانبول-اسلام‌آباد موسوم به (ITI) را مهم برشمرد و افزود: این اقدام یک گام تازه برای بهبود ارتباطات منطقه‌ای میان ایران، پاکستان و ترکیه به شمار می‌رود.

امجد رفیع اظهار داشت: کریدور جاده‌ای و ریلی اکو نه تنها در زمان حمل و نقل صرفه جویی می‌کند بلکه هزینه حمل و نقل نیز کاهش می‌یابد در حالی که هزینه حمل و نقل کالا از دریا بیش از پنج برابر تخمین زده می‌شود.

وی گفت: اگر این اتفاق بیفتد، در بلندمدت کشورهای مشترک المنافع از یک سو و اروپا از سوی دیگر به کریدور زمینی اکو به آسانی دسترسی خواهند داشت.

منابع آگاه در پاکستان به روزنامه «نیوز» این کشور گفتند: بزرگترین شرکت لجستیکی پاکستان در حوزه حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی قرار است اواخر ماه جاری طرح حمل و نقل کالاهایی با ارزش بالا از مبدا استانبول به اسلام‌آباد از طریق مسیرهای زمینی ایران با عبور از تهران، زاهدان و میرجاوه را آغاز کند.

روز گذشته سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان طی دیدار با ریاست و اعضای اتاق بازرگانی اسلام‌آباد اظهار داشت: این روزها خبرهای خوبی مبنی بر راه‌اندازی مجدد قطار کانتینربر سازمان همکاری اقتصادی (اکو) میان تهران-استانبول-اسلام‌آباد شنیده می‌شود که توسعه منطقه‌ای را به ارمغان می‌آورد.

براساس این گزارش، یک موسسه مطالعاتی پاکستانی اعلام کرد که شرکت ملی لجستیک، بزرگترین شرکت لجستیکی پاکستان در حوزه حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی قرار است ماه جاری طرح احیای قطار باری اکو را کلید بزند.

در این گزارش آمده است: شرکت لجستیکی پاکستان در ماه جاری میلادی اولین محموله تجاری از ترکیه به مقصد پاکستان و از مسیر ایران به وسیله کریدور استانبول-تهران-اسلام‌آباد را راه‌اندازی می‌کند.

به گزارش ایرنا، قطار کانتینربر اکو براساس توافق سه جانبه میان اسلام‌آباد، تهران و آنکارا در سال ۲۰۰۹ (۱۳۸۷) فعالیت خود را رسما آغاز کرد و اولین قطار در روز چهاردهم اوت همان سال (۲۳ مرداد ۱۳۸۸) از اسلام‌آباد و از مسیر ایران عازم ترکیه شد. فعالیت این قطار تا دسامبر سال ۲۰۱۱ ادامه یافت.

اواسط خردادماه امسال کمیته دائمی امور راه آهن در مجلس سنای پاکستان با تاکید بر اهمیت اتصال ریلی در منطقه و فرصت تقویت و توسعه روابط دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران، از دولت اسلام‌آباد خواست تا گام جدی برای احیای قطار باری اکو میان ایران، پاکستان و ترکیه بردارد.

این کمیته که شامل سناتورهای وابسته به احزاب مختلف سیاسی پاکستان است، اعلام کرد: احیای خط ریلی اکو فرصت عالی برای تجارت آسان در منطقه، کاهش تعرفه در واردات و صادرات کالا از طریق قطار باری به ویژه کاهش میزان هزینه و مدت زمان انتقال کالا به مقصد خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها