اتحادیه اروپا به‌دنبال افزایش حضور در منطقه هند و اقیانوس آرام

اتحادیه اروپا به‌دنبال افزایش حضور در منطقه هند و اقیانوس آرام
پنج‌شنبه 25 شهريور 1400 - 23:03

اتحادیه اروپا ضمن انتقاد از معاهده همکاری بین آمریکا، انگلیس و استرالیا، راهبرد رسمی خود برای افزایش حضور در حوزه هند-آرام را اعلام کرد.

العالم - اروپا

اتحادیه اروپا ضمن انتقاد از معاهده همکاری آمریکا، انگلیس و استرالیا در منطقه هند و اقیانوس آرام، طرح موازی خود را ارائه کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، بروکسل روز پنجشنبه راهبرد رسمی خود برای افزایش حضور در منطقه هند و اقیانوس آرام و مقابله با قدرت رو به افرایش چین را اعلام کرد.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت این راهبرد در قبال مسائلی همچون همکاری در زمینه تجاری و تغییرات اقلیمی رویکردی باز اتخاذ کرده است.

با این حال رویترز به نقل از دیپلمات‌های اروپایی نوشت، اروپا به‌دنبال افزایش همکاری با هند، ژاپن، استرالیا، تایوان با هدف محدود کردن قدرت چین خواهد بود.

بورل درباره این طرح گفت، اتحادیه اروپا از معاهده همکاری میان آمریکا، انگلیس و استرالیا اطلاعی نداشته و مشورتی با بروکسل انجام نگرفته است. این مسئله نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا باید سیاست خارجی قاطعانه‌تری داشته باشند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود، بروکسل به همکاری با لندن در مسائل امنیتی مشتاق است ولی انگلیس از زمان ترک اتحادیه اروپا علاقه‌ای به این مسئله نشان نداده است.

او همچنین اقدام استرالیا در لغو قرارداد چهل میلیارد دلاری با فرانسه در حوزه ساخت زیردریایی را مایه تأسف دانست.

بورل گفت: «ما باید بتوانیم همانند دیگران، با اتکا به خود توان بقا داشته باشیم. این را درک می‌کنم که دولت فرانسه تا چه اندازه باید نا امید شده باشد».

«شارل میشل» رئیس شورای اروپا نیز بیان داشت، این معاهده «نیاز به رویکرد مشترک اتحادیه اروپا در حوزه منافع راهبری را بیش از پیش به نمایش گذاشت».

در این طرح که از چند ماه قبل پیش نویس اولیه آن منتشر شده بود و روز پنجشنبه توسط بورل رونمایی شد، اتحادیه اروپا قصد دارد در حوزه‌های سلامت، امنیت، تبادل داده، زیرساخت‌ها، محیط زیست، تجارت و اقیانوس‌ها نفوذ خود را در حوزه هند-آرام گسترش دهد.

رویترز نوشت، این طرح احتمالاً به معنای حضور دیپلماتیک بیشتر اتحادیه اروپا در مسائل منطقه هند و اقیانوس آرام، سرمایه‌گذاری بیشتر در این ناحیه و افزایش حضور امنیتی از قبیل اعزام کشتی‌های جنگی بیشتر به دریای جنوبی چین یا اعزام سربازان اروپایی به مأموریت‌های گشت‌زنی استرالیا خواهد بود.

در این سند آمده است: «با توجه به اهمیت حضور معنادار نیروی دریایی اروپایی در حوزه هند و آرام، اتحادیه اروپا برای تضمین ارتقای استفاده از نیروی دریایی کشورهای عضو در این منطقه، راه‌های مختلفی را مورد بررسی قرار خواهد داد».

سران کشورهای آمریکا،‌ انگلیس و استرالیا بامداد امروز (پنجشنبه) توافقنامه همکاری در حوزه‌های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام امضا کردند. برنامه زیردریایی‌های اتمی استرالیا اولین پروژه بزرگ این توافق خواهد بود. در چارچوب این معاهده به استرالیا برای دستیابی به زیردریایی‌های اتمی کمک خواهد شد.

برخی رسانه‌ها و تحلیلگران، هدف اصلی و پنهان از تشکیل این معاهده را تقابل با نفوذ روزافزون چین در شرق آسیا و دیگر مناطق جهان دانسته و تحلیل می‌کنند که این اقدام ممکن است واکنش پکن و کشورهای متحدش را در پی داشته باشد.

در این میان، «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه نیز از تصمیم استرالیا در خصوص ترک توافق ۹۰ میلیارد دلاری زیردریایی با این شرکت فرانسوی به‌شدت انتقاد کرد.

لودریان گفت: «این واقعاً خنجر از پشت است. ما با استرالیا رابطه مبتنی اعتماد برقرار کرده‌ایم. این اعتماد تضعیف شده است. و امروز من از فسخ این قرارداد عصبانی هستم».

با این حال یک مقام کاخ سفید امروز (پنجشنبه) به «خبرگزاری فرانسه» گفت، واشنگتن پیش از اعلام این معاهده همکاری با مقامات ارشد پاریس در این‌باره گفت‌وگو کرده بود.

پربیننده ترین خبرها