بحران زیردریایی های هسته ای؛ آیا ما در آستانه جنگ جهانی سوم هستیم؟

بحران زیردریایی های هسته ای؛ آیا ما در آستانه جنگ جهانی سوم هستیم؟
شنبه 27 شهريور 1400 - 22:51

بحران دیپلماتیک میان فرانسه و دو متحد تاریخی اش یعنی آمریکا و استرالیا در شبکه های اجتماعی جنجال بپا کرد، کانبرا قرار داد پاریس برای خرید زیردریایی را لغو کرد و آن را با زیردریایی های آمریکایی که با انرژی هسته ای کار می کنند، جایگزین ساخت، دولت آمریکا نیز از تشکیل ائتلاف امنیتی راهبردی با انگلیس و استرالیا خبر داد؛ مساله ای که پاریس آن را "ازپشت خنجر زدن" نامید و تاکید کرد که بایدن "تصمیم ناگهانی" به شیوه ترامپ اتخاذ کرد.

العالم ـ اروپا

پاریس نیز در اقدامی بی سابقه، سفرای خود را برای رایزنی از آمریکا و استرالیا فراخواند.

جان اف لودریان وزیر خارجه فرانسه در بیانیه ای گفت که امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه به سبب حساسیت و خطرات این امر، چنین تصمیم اضطراری اتخاذ کرد.

لودریان تاکید کرد که صرف نظر کردن از پروژه زیردریایی های فرانسه و اعلام شراکتی جدید، رفتاری غیرقابل قبول میان متحدان و شرکا به شمار می آید؛ عواقب این اقدام بر مفهوم و معنای ائتلاف ها و شراکت های دو جانبه و بر اهمیت منطقه اقیانوس آرام و اقیانوس هند نزد اروپا تاثیر خواهد گذاشت.

لودریان استرالیا را به "ازپشت خنجر زدن" و واشنگتن را به اتخاذ شیوه دونالد ترامپ رییس جمهور سابق متهم کرد و گفت فرانسه دیگر نمی تواند در مذاکرات جاری درخصوص توافق تجاری با اتحادیه اروپا به استرالیا اعتماد کند.

یک مسئول که خواست نامش فاش نشود، روز پنجشنبه در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفت: مقامات فرانسه مراسمی که قرار بود روز جمعه در مقر اقامت سفیر فرانسه در واشنگتن به مناسبت سالروز جنگ دریایی سرنوشت در جنگ استقلال امریکا برگزار شود، لغو کرد . فرانسه در این جنگ بر ناوگان دریایی انگلیس در سال 1781 م پیروز شده بود.

کاخ سفید نیز به نوبه خود تاکید کرد که آمریکا از تصمیم فرانسه برای فراخواندن سفیر خود ابراز تاسف می کند و افزود: واشنگتن در روزهای آتی به همکاری خود با پاریس به منظور حل اختلافات میان دو کشور ادامه خواهد داد.

استرالیا نیز امروز شنبه از تصمیم فرانسه ابراز تاسف کرد و برای ادامه همکاری با پاریس درخصوص مسائل دیگر ابراز تمایل کرد و گفت: بی تردید حل و فصل این گونه مسائل دشوار است.

از سوی دیگر چین تصمیم آمریکا و استرالیا در خصوص زیردریایی های هسته ای را نامسئولانه توصیف کرد و آن را محکوم کرد. سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: همکاری میان آمریکا و انگلیس و استرالیا در خصوص زیردریایی های هسته ای صلح و ثبات منطقه را تهدید می کند و تلاشهای بین المللی برای عدم گسترش سلاح های هسته ای را تضعیف می کند.

استرالیا چهارشنبه گذشته اعلام کرد که قرارداد خود با فرانسه برای تهیه ناوگانی از زیردریایی ها را لغو خواهد کرد و با منعقد کردن یک شراکت امنیتی با لندن و واشنگتن، حداقل 8 زیردریایی با سوخت هسته ای و تکنولوژی امریکایی و انگلیسی تهیه خواهد کرد.

"سیف حجاج" توییت کرد: فرانسه ، انگلیس را در مساله قرار داد نظامی اش با استرالیا به خباثت متهم می کند زیرا از نظر فرانسه این انگلیس است که استرالیا را به صرف نظر کردن از قرار داد زیردریایی ها با فرانسه و جایگزین کردن آن با زیردریایی های امریکایی تشویق کرده است. متحدان آمریکا در اقیانوس هند در آینده شرایط بدتری را سپری خواهند کرد.

"خالد الخالدی" اما نوشت: قرارداد زیردریایی ها فقط تئاتری برای مشغول نگه داشتن افکار عمومی است. آنها همگی عروسک هایی هستند که انگشتان سردسته این باند آنها را به حرکت در می آورد.

کاربری به نام "the nile prince" توییت کرد: فرانسه سفیر خود را از آمریکا و استرالیا فراخواند و چین از قرارداد زیردریای های هسته ای خشمگین است. این تنش ها ممکن است حاکی از وقوع جنگ میان قدرتهای بزرگ در آینده باشد.

"Choucri Moukarzel" نوشت: درگیری میان آمریکا و فرانسه درخصوص قرارداد زیردریایی ها با استرالیا قطعا بر منطقه ما و بر لبنان منعکس خواهد شد. ممکن است فرانسه خواهان ایفای نقش بزرگتری در منطقه باشد تا خسارت خود در قرارداد زیردریایی ها را جبران کند.

"بـهـاء خـليل" نیز توییت کرد: قرارداد زیردریایی های امریکایی با استرالیا فصلی جدید از فصول آماده سازی برای جنگ جهانی سوم است. ائتلاف های غرب در واقع برای تحت محاصره در آوردن چین است.

پربیننده ترین خبرها