تنش میان پاریس و واشنگتن بر سر قرارداد زیردریایی؛

وزیر خارجه فرانسه: آمریکا دروغگو است

وزیر خارجه فرانسه: آمریکا دروغگو است
يکشنبه 28 شهريور 1400 - 10:17

وزیر خارجه فرانسه در پی اقدام استرالیا علیه پاریس در لغو قرارداد سفارش ساخت زیردریایی، آمریکا را به دروغگویی متهم کرد.

العالم ـ اروپا

معاهده چالش بر انگیز امنیتی و جنجالی انگلیس با آمریکا و استرالیا تحت عنوان پیمان آکوس طی روزهای اخیر خبرساز و با واکنش‌های بین‌المللی همراه شده است.

«لیز تراس» وزیر امور خارجه جدید انگلیس با انتشار یادداشتی برای نشریه ساندی تلگراف از معاهده امنیتی و جنجالی این کشور با آمریکا و استرالیا دفاع و ادعا کرد و این قرارداد را در راستای دفاع از منافع کشورش عنوان کرد.

اما همتای فرانسوی تراس این پیمان را "خنجری از پشت" خوانده و اظهار داشته که این توافق نشانه رفتاری غیرقابل قبول میان متحدان و شرکاست و تبعات آن مستقیما چشم‌اندازی را که برای این اتحاد وجود دارد تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ژان لودریان وزیر خارجه فرانسه در پی لغو قرارداد ساخت زیردریایی برای استرالیا تاکید کرد که این توافق پیامدهایی را برای آینده ناتو به همراه خواهد داشت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری فرانسه، ژان لودریان وزیر خارجه فرانسه، طی سخنانی آمریکا و استرالیا را به دروغگویی در این باره متهم کرد.

لودریان این اظهارات را در واکنش به توافق نظامی واشنگتن با کانبرا اتخاذ کرده و درباره فراخواندن سفیر این کشور در واشنگتن و کانبرا نیز، این موضوع را نشان دهنده عمق بحران عنوان کرد.

به گفته وی این توافق پیامدهایی را برای آینده ناتو به همراه خواهد داشت.

این سخنان وزیر خارجه فرانسه در حالی عنوان شده که پیشتر پاریس نارضایتی خود را از امضای توافقنامه همکاری سه جانبه میان انگلیس، آمریکا و استرالیا که به لغو قرارداد ۹۰ میلیاردی یک شرکت فرانسوی با دولت استرالیا برای ساخت زیردریایی‌ های تهاجمی منتهی شد، اعلام کرده بود.

در پی ایجاد تنش کم سابقه در روابط میان فرانسه و آمریکا در پی لغو قرارداد بزرگ ساخت زیر دریایی‌ های مورد نیاز استرالیا که با کارشکنی واشنگتن و انعقاد این قرارداد با شرکت‌ های آمریکایی که نهایتاً منجر به فراخوانده شدن سفرای پاریس از آمریکا و استرالیا به کشور خود شد، امیلی هورن سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، طی سخنانی گفت که واشنگتن فرانسه را برای فراخواندن سفرای خود به پاریس، درک می‌ کند.

پربیننده ترین خبرها