بازگشت رهبران جهان به سازمان ملل برای مقابله با پاندمی کرونا و بحران اقلیمی

بازگشت رهبران جهان به سازمان ملل برای مقابله با پاندمی کرونا و بحران اقلیمی
يکشنبه 28 شهريور 1400 - 11:03

امسال نیز حدود یک‌سوم از ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل به ارسال پیام‌های ویدئویی به مجمع عمومی اکتفا می‌کنند.

العالم - جهان

به گزارش شبکه خبری العالم به نقل از رویترز، رهبران کشورهای مختلف در هفته جاری به سازمان ملل باز می‌گردند تا بر مقابله با بحران اقلیمی و پاندمی کووید-۱۹ متمرکز شوند. کرونا آنها را واداشت سال گذشته به ارسال پیام‌های ویدئویی به این نشست سالانه اکتفا کنند.

در حالی که ویروس کرونا در بحبوحه عدم برابری در تزریق و توزیع واکسن همچنان جهان را در بر گرفته است، حدود یک‌سوم از ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل باز هم با ارسال پیام‌های ویدئویی در این نشست شرکت می‌کنند اما رؤسای جمهور، نخست‌وزیران و وزرای امور خارجه کشورهای باقیمانده قصد دارند به نیویورک سفر کنند.

آمریکا کوشیده بود رهبران کشورهای مختلف را از سفر به نیویورک منصرف کند تا مجمع عمومی به محلی برای شیوع ویروس کرونا تبدیل نشود. این در حالی است که جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، قصد دارد در این نشست سخنرانی کند که اولین حضورش در مجمع عمومی سازمان ملل به عنوان رئیس‌جمهور محسوب می‌شود.

بر مبنای مکانیسم حاکم بر سازمان ملل، حضور هر فرد در این نشست به طور خودکار به معنای واکسینه بودن او بر ضد ویروس کرونا خواهد بود و شرکت‌کنندگان نیاز ندارند این موضوع را با نشان دادن مدرک اثبات کنند. اما جالب اینجاست که این ساختار امسال با حضور نخستین سخنران زیر پا گذاشته خواهد شد و عملاً در هم خواهد شکست چرا که جیر بولسنارو، رئیس‌جمهور برزیل که به دلیل مخالفت با واکسن کرونا مشهور است هفته گذشته گفته بود به دلیل ابتلایش به کووید-۱۹، به تزریق واکسن کرونا نیازی ندارد.

البته اگر بولسنارو و دیگران تمایل به استفاده از واکسن و انجام تست کرونا داشته باشند، یک خودروی ون در مقابل سازمان ملل امکان دریافت واکسن «جانسون اند جانسون» و تست کرونا را به طور رایگان فراهم کرده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز معتقد است مباحثی که درباره واکسینه شدن دیپلمات‌های مسافر مطرح می‌شود، خود گویای نابرابری حاکم در حوزه عرضه جهانی واکسن کرونا است. او به دنبال تصویب طرحی جهانی است که بر مبنای آن تا اواسط سال آینده میلادی باید ۷۰ درصد از مردم جهان بر ضد ویروس کرونا واکسینه شوند.

از ۵.۷ میلیارد دوز واکسن کرونا که در جهان تزریق شده است، تنها ۲ درصد به آفریقا تعلق دارد. قرار است موضوع گسترش واکسیناسیون در جهان در نشست مجازی روز چهارشنبه بایدن با سایر رهبران نیز مطرح شود.

جو بایدن به دلیل دغدغه‌های مرتبط با ویروس کرونا تنها ۲۴ ساعت در نیویورک حضور خواهد داشت. او روز دوشنبه با گوترش دیدار و سه‌شنبه نیز پس از بولسنارو در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می‌کند.

ویروس کرونا همچنین بر تعداد دیپلمات‌های حاضر در مجمع عمومی تأثیر گذاشته است و کشورها باید با تعداد نفرات کمتری در این گردهمایی حضور یابند. نشست‌هایی نیز که قرار است در حاشیه مجمع عمومی برگزار شوند، شکل و شمایلی مجازی و یا ترکیبی از «مجازی/رخ به رخ» خواهند داشت. موضوعات مرتبط با افغانستان و ایران نیز توجه رهبران جهان را در این نشست جلب خواهد کرد.

البته پیش از آغاز این نشست، "آنتونیو گوترش" و "بوریس جانسون" نخست‌وزیر انگلستان می‌کوشند روز دوشنبه نشستی را آغاز کنند که هدف از آن، ممانعت از شکست نشست گلاسکو در ۳۱ اکتبر (۹ آبان) عنوان شده است. کنفرانس اقلیمی سازمان ملل موسوم به «کنفرانس COP26» می‌کوشد همزمان با هشدار دانشمندان درباره گرم شدن کره زمین، کشورهای مختلف را به اجرای دستورالعملی سختگیرانه‌تر و تخصیص بودجه‌هایی هنگفت‌تر برای مقابله با تغییرات اقلیمی ترغیب کند.

پربیننده ترین خبرها