مقام آمریکایی: به مسیر دیپلماسی برای بازگشت به برجام پایبندیم

مقام آمریکایی: به مسیر دیپلماسی برای بازگشت به برجام پایبندیم
سه شنبه 30 شهريور 1400 - 04:54

مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شد این کشور همچنان به مسیر دیپلماسی برای دستیابی به بازگشت متقابل به اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پایبند می ماند.

العالم - آمریکا

"اریک بارکس راگلز" مقام ارشد وزارت امور خارجه در دفتر امور سازمان های بین المللی این مطلب را روز دوشنبه به وقت محلی در نشستی توجیهی با خبرنگاران آمریکایی در واشنگتن به مناسبت برگزاری اجلاس سران هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل بیان کرد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا در مورد آنکه چه زمان آمریکا دوباره به مذاکرات وین باز می گردد، گفت: من می دانم که ما گفته ایم که آماده بازگشت هستیم و امیدواریم به زودی خبری از ایرانیان دریافت کنیم.

راگلز در پاسخ به سوالی در مورد دیدار احتمالی انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا با حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در سفر به نیویورک نیز گفت ما همچنان به مسیری که از طریق دیپلماسی برای دستیابی به بازگشت متقابل به اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دنبال کرده ایم، پایبند می مانیم و دولت بایدن در کنار دیگر دوستان و متحدان در منطقه همچنان به رایزنی با اعضای ۱+۵ در مورد این موضوعات ادامه می دهد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا افزود در مورد موضوعات در نیویورک نیز همانطور که اطلاع دارید با راب مالی نماینده ویژه آمریکا ما همچنان به مذاکرات خود ادامه می دهیم و پیش بینی می کنیم که نشست ها در قالب وین همچنان ادامه داشته باشد.

مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوال مجدد خبرنگاران در مورد آنکه آیا دیداری میان بلینکن با امیر عبداللهیان قرار است اتفاق بیفتد یا نه؟ گفت: همانطور که گفتم ما پیش بینی می کنیم که بحث و گفتگوهای ما در قالب وین ادامه یابد.

راگلز همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر آنکه شما گفتید که متعهد به مذاکرات با ایران تحت قالب وین هستید، آیا تاریخ خاصی برای بازگشت به مذاکرات آنجا دارید؟ آیا فکر می کنید این مذاکرات هنوز زنده است؟ گفت: من هیچ تاریخ مشخصی در این مورد ندارم و می خواهم آن را به (راب) مالی نماینده ویژه بسپاریم. من می دانم که ما گفته ایم که آماده بازگشت هستیم و امیدواریم به زودی خبری از ایرانیان دریافت کنیم.

پیش از این، رئیس جمهوری آمریکا با ارسال پیامی برای مجمع عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در وین جریان دارد، باردیگر ادعای تمایل واشنگتن برای بازگشت به توافق هسته‌ای ایران را تکرار کرد.

جو بایدن در پیام کتبی خود که روز دوشنبه (۲۹ شهریور ۱۴۰۰) از سوی نماینده این کشور در شصت و پنجمین نشست مجمع عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرائت شد، گفت: از تمام کشورها می‌خواهم که پروتکل الحاقی را به عنوان استاندارد جهانی در زمینه عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای بپذیرند.

ادعای بازگشت بایدن به برجام در حالی تکرار می‌شود که او با گذشت ۹ ماه از گرفتن قدرت در کاخ سفید به سیاست فشار حداکثری دولت قبل و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحده ادامه می‌دهد.

آمریکا یک سال پس از آغاز اجرای برجام، کارشکنی و بدعهدی‌های خود را در قبال این توافق آغاز کرد . دولت پیشین‌آمریکا نه تنها از توافق برجام خارج شد و تحریم‌های مندرج در این توافق را اعاده کرد بلکه با در پیش گرفتن سیاست ناگزیرسازی، سایر شرکای برجام و جامعه جهانی را مجبور به قطع مناسبات اقتصادی و تحریم عملی ایران کند. در این مدت با وجود اذعان جامعه جهانی به غیرقانونی بودن اقدام‌ آمریکا، عملا اقدام عاجلی برای ایفای حقوق ایران در برجام نشده است.

بعد از گذشت یک سال از خروج‌آمریکا از برجام و بی عملی سایر شرکای برجام، ایران کاهش تعهدات برجامی خود را در پنج مرحله ‌آغاز و غلط بودن محاسبات‌آمریکایی‌ها را به طور عملی ثابت کرد. از همان زمان مخالفت‌ها با سیاست فشار حداکثری آغاز شد و رقیب دموکرات ترامپ یعنی جو بایدن سیاست تبلیغاتی خود را بازگشت به برجام عنوان کرد.

با وجود ۶ دور مذاکره نمایندگان ایران با شرکای برجام که با حضور غیر مستقیم نماینده‌آمریکا برگزارشد، آمریکا همچنان به وعده خود برای بازگشت به برجام عمل نکرده و سیاست شکست خورده فشار حداکثری دوره ترامپ همچنان ادامه دارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها