در سایه توافق با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی؛ فرصت دوباره ایران به طرف‌های برجام

در سایه توافق با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی؛ فرصت دوباره ایران به طرف‌های برجام
دوشنبه 22 شهريور 1400 - 13:49

ایران زمانی‌که اجازه داد بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا نسبت به سرویس فنی تجهیزات نظارتی مشخص شده و جایگزینی کارت‌های حافظه آن‌ها که تحت مهر و موم مشترک در ایران نگهداری خواهند شد، اقدام نمایند، بار دیگر ثابت کرد که درباره برنامه هسته‌ای خود چیزی برای پنهان کردن از جامعه جهانی ندارد.

العالم- کشکول

ایران با این تصمیم، که در جریان سفر روز یکشنبه "رافائل گروسی" مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران اعلام شد، می‌خواهد به گروه 1+5 فرصت دیگری برای احیای توافق هسته‌ای بدهد که در نتیجه خروج خودسرانه و یکجانبه آمریکا از آن که با تبانی اروپا انجام شد، بسیار متضرر شده است.

بدیهی است که این اقدام ایران به‌هیچ‌وجه به معنای تغییر در روند دستیابی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اطلاعات ویژه درباره تاسیسات هسته‌ای نیست. ایران فقط به آُژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه داد تا برخی از تجهیزات نظارتی خود را بازسازی کند ولی نمی‌تواند تا زمان لغو تحریم‌های علیه ایران توسط آمریکا، به محتوای ضبط‌ شده در آنها دسترسی داشته باشد.

اظهارات گروسی در آستانه ترک تهران به مقصد وین، درباره رایزنی‌هایش با طرف ایران، برای رد ادعاهای برخی رسانه‌های غربی از جمله روزنامه "وال استریت ژورنال" درباره احتمال تجدیدنظر در ممنوعیت آژانس برای دسترسی به فیلم‌های دوربین‌های مداربسته، کافی بود.

گروسی تأکید کرده بود توافقی که روز یکشنبه میان طرف ایران و آژانس درباره نظارت بر برنامه هسته‌ای حاصل شد، فقط به بازرسان آژانس اجازه می‌دهد به تجهیزات نظارتی در برخی سایت‌های ایران دسترسی داشته باشند تا درباره فعالیت آنها یقین حاصل شد، ولی آنها اجازه دسترسی به فیلم‌های ضبط‌شده در دوربین‌ها را ندارند.

عدم موافقت ایران با دستیابی آژانس به اطلاعاتی در دوربین‌های مداربسته در تاسیسات هسته‌ای ایران در راستای اجرای قانون مصوبِ مجلس شورای اسلامی در فوریه گذشته است که تأکید دارد فعالیت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از پایان مهلت تعیین‌شده( از سوی مجلس شورا) برای لغو تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران، کاهش یابد. با این حال ایران به موجب این قانون با فعالیت دوربین‌های نظارتی آژانس در برخی تاسیسات را به شرط محفوظ ماندن فیلم‌هایش موافقت کرد.

تهران به منظور اطمنیان‌بخشی به دیگر طرف‌های توافق هسته‌ای، درباره مسالمت‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌اش و به منظور فاش کردن دروغ‌های امریکا و اسرائیل درباره تاسیسات هسته‌ای ایران اعلام کرد که در صورت تفاهم برای احیای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های آمریکا، فیلم‌های دوربین‌های مداربسته را به آژانس تحویل خواهد داد.

ایران روز گذشته موفق شد توپ را در زمین آمریکا نگه‌دارد و تمام ادعاهای آمریکا و اسرائیل علیه جمهوری اسلامی را خنثی کند؛ زیرا به طرف‌های توافق هسته‌ای فرصتی دوباره داد تا آمریکا را نسبت به بی‌اثر بودن سیاست تحریم ملت ایران و نیز ملزم کردن جو بایدن به عدم ادامه سیاست ترامپ علیه جمهوری اسلامی متقاعد کنند.

پربیننده ترین خبرها