دولت میقاتی چگونه از موانع داخلی و خارجی عبور کرد؟

دولت میقاتی چگونه از موانع داخلی و خارجی عبور کرد؟
سه شنبه 30 شهريور 1400 - 16:29

دولت نجیب میقاتی در لبنان ماموریت خود را با شعار "باهم به سوی نجات" آغاز می کند. این شعار عنوان فهرست کابینه میقاتی بود که از مجلس نمایندگان رای اعتماد گرفت.

العالم- نظرکده

ناظران بر این باورند که دولت میقاتی در زمانی متولد شد که وضعیت کشور بخصوص در 13 ماه اخیر بسیار پیچیده شده بود و بحران عمیق کشور به همراه توطئه خارجی باعث ایجاد شکاف داخلی شده بود، تا حدی که تصور توان تشکیل حکومت، چیزی شبیه به معجزه شده بود.

ناظران خاطرنشان کردند که دلیل اصلی بحران در لبنان، درگیری های داخلی درخصوص ماده 53 قانون اساسی و تفسیر آن حول اختیارات سه قوه و شکاف عمودی میان قوا است. آنها افزودند صحبت هایی که در جلسه پارلمان برای اعطای رای اعتماد به کابینه میقاتی مطرح شد، منعکس کننده برخی جنبه های این شکاف بود.

ناظران بیان داشتند که عامل خارجی آن چیزی است که با توطئه علیه رئیس جمهور و پارلمان و مقاومت لبنان، مانع از تشکیل کابینه می شد.

به عقیده کارشناسان، نجیب میقاتی موفق شد با همکاری رئیس جمهور عون کابینه خود را تشکیل دهد و تجربه ای کاملا متفاوت از تجربه تلخ سعد الحریری را رقم بزند. آنها توانستند طی ده ماه از تمام اختلافات داخلی عبور کرده و نوعی از مشارکت قانونی به معنای مثبت آن و تعادلی را در داخل حکومت ایجاد کنند تا در نتیجه، حکومت جدیدی متفاوت از پیشینیان خود متولد گردد.

مسئولین لبنانی تاکید می کنند که که دولت میقاتی گزینه ای جز تشکیل کابینه ندارد، چرا که هر حرکتی از جانب این دولت به دلیل فشار بحران های بی شمار در لبنان، واکنش های زیادی به دنبال خواهد داشت.

آنها این سوال را مطرح کرد که چرا دولت میقاتی راهی جز موفقیت در تشکیل دولت ندارد؟ و پاسخ داد: زیرا اولا پرتگاهی که در مقابل ما قرار دارد بسیار بزرگ است و باید از بزرگ تر شدن آن و غرق شدن بیشتر مردم لبنان جلوگیری شود.

این مسئولین با اشاره به اینکه میقاتی قصد کاندید شدن در انتخابات پیش رو را دارد افزود: نکته دوم این است که لبنان در شرف انتخابات است و میقاتی نمی تواند شکست بخورد آن هم وقتی می خواهد برای رای دهندگان سنی جایگزین سعد الحریری شود یا حداقل می خواهد محبوبیت و آبروی خود را حفظ کند.

آنها خاطرنشان کردند: دلیل سوم عامل خارجی است که شرط آن برای حمایت مالی از لبنان تشکیل کابینه است تا بتوان در این خصوص با بانک جهانی مذاکره کرد و برای لبنان از آن درخواست کمک مالی نمود، لذا این دولت ملزم به اقدام عملی است.

مسئولین مذکور، رای اعتماد جریان ملی آزاد به دولت میقاتی را به چند دلیل ستود، نخست اینکه تشکیل حکومت به منزله احترام به قانون اساسی لبنان است. دوم اینکه نخست وزیر میقاتی به 12 درخواست جریان ملی آزاد واکنشی مثبت داشته است. این درخواست ها مربوط به اصلاح اقتصادی، برق، تحقیق درخصوص انفجار بندر بیروت، آوارگان سوریه ای، پول های منتقل شده به خارج از کشور و غیره می شود.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها