حمدوک: کمیته‌ای برای تحکیم روند انتقال دموکراتیک قدرت در سودان تشکیل می دهیم.

حمدوک: کمیته‌ای برای تحکیم روند انتقال دموکراتیک قدرت در سودان تشکیل می دهیم.
سه شنبه 30 شهريور 1400 - 21:56

نخست وزیر سودان اعلام کرد که کمیته‌ای را برای صدور تصمیم‌هایی فوری در زمینه تحکیم روند انتقال دموکراتیک قدرت و متلاشی کردن باندهای وابسته به رژیم سابق عمر البشیر تشکیل می‌دهد.

العالم - آفریقا

«عبدالله حمدوک» نخست وزیر دولت انتقالی سودان اعلام کرد که به منظور متلاشی کردن بقایای نظام رژیم سابق عمر البشیر کمیته‌ای ویژه تشکیل و تصمیم‌هایی فوری اتخاذ خواهد شد.

به گزارش روسیا الیوم، رسانه‌های سودانی صبح امروز اعلام کردند که تلاش برای کودتای نظامی در این کشور ناکام مانده است. گفته می‌شود 40 نفر از افسران ارتش متهم به دست داشتن در این کودتا، دستگیر شده‌اند.

در بیست و یکم تیر ماه و سوم مردادماه ۱۳۹۸ نیز سودان از دو کودتای نافرجام دیگر خبر داده بود.

رژیم «عمر البشیر» رئیس جمهور سابق سودان در ۲۲ فروردین سال ۱۳۹۸ به دنبال اعتراضات گسترده و چند ماهه مردم این کشور و دخالت ارتش سودان سرنگون شد و پس از آن، ارتش سودان با تشکیل شورای نظامی انتقالی به ریاست سرلشکر عبدالفتاح البرهان قدرت را در این کشور در دست گرفت.

«عبدالله حمدوک» نخست وزیر سودان بعد از ظهر امروز سه شنبه در واکنش به وقوع کودتا در کشورش گفت: تصمیم‌هایی واقعی و فوری برای تحکیم روند انتقال دولت صادر خواهد شد. باید شراکت فعلی(میان گروه‌های سیاسی) تقویت شود.

وی با تاکید بر اینکه ما روند تکمیل ساختارهای قدرت انتقالی را سرعت می‌بخشند، گفت: تلاش نافرجام کودتایی که امروز انجام شد انقلاب سودان و دستاوردها ملت بزرگ آن را هدف گرفته بود تا گذار مدنی و دموکراتیک را نابود کند.

حمدوک گفت: تلاش برای کودتا همچنین برای بستن درها به روی حرکت تاریخ بود اما طبق معمول اراده ملت ما قوی ‌تر بود.
حمدوک گفت که پیش از تلاش نافرجام برای کودتا برنامه‌هایی در راستای آن از طریق ایجاد هرج و مرج در شهرها و مسدود کردن راه‌ها در شرق سودان ریخته شده بود.

وی بر لزوم اصلاح ساختار نیروهای نظامی سودان تاکید کرد و گفت: بقیه ساختارهای نهاد انتقالی از جمله دادگاه قانون اساسی، مجلس قانونگذاری، شورای عالی قضایی و شورای عالی دادستانی هم باید اصلاح شوند.

عبدالفتاح البرهان رئیس شورای انتقالی سودان نیز خواستار اتحاد میان گروه‌های سیاسی در سودان و همکاری آنها برای رویارویی با خطرات شد.

«محمد الفکی سلیمان» عضو شورای حاکمیتی سودان هم اوضاع را در کنترل کامل خواند و گفت: ارتش برخی از عوامل کودتا دستگیر شدند و تحت بازجویی هستند ارتش هم در حال حاضر با واحدهای نظامی نیروی ضد زره در منطقه الشجره در جنوب خارطوم که در کودتا شریک بودند در حال مذارکه است تا بدون مقاومت و به منظور جلوگیری از درگیری تسلیم شوند.

شورای حاکمیتی سودان هم اعلام کرد که البرهان امروز در بازدید از مقر نیروهای زرهی در پادگان الشجره خارطوم، از افسران و سربازان به دلیل برخورد آنها با حوادث جاری قدردانی کرد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها