دبیرکل اتحادیه عرب اظهار کرد:

اتیوپی و اسرائیل بهای ساخت سد النهضه را خواهند پرداخت

 اتیوپی و اسرائیل بهای ساخت سد النهضه را خواهند پرداخت
پنج‌شنبه 1 مهر 1400 - 09:14

اتیوپی و اسرائیل بهای ساخت سد النهضه را که باعث بحران بین آدیس آبابا از یک سو و قاهره و خارطوم از سوی دیگر شده، پرداخت خواهند کرد.

العالم - آفریقا

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در گفت‌وگو با شبکه ام بی سی مصر گفت: من اسم سد النهضه را روی آن نمی‌گذارم زیرا دست کم سد خراب کردن روابط بین دو کشور عربی است، گویی نام این سد "سد خراب" است.

او ادامه داد: اتیوپی سنگ بنای سد خراب یا آنچه به سد النهضه موسوم است را در یک آوریل 2011 گذاشت و اسرائیل ماه عسل تاریخی و فرصت بزرگی برای خود یافت اما آنها بعد از 20 سال بهای آن را پرداخت خواهند کرد.

دبیرکل اتحادیه عرب مدعی شد: وضعیت فاجعه‌باری که جهان عرب در دوره اخیر شاهد بوده فرصت مداخله به ترکیه، اسرائیل و اتیوپی و "ایران" را در امور عربی داد.

ابوالغیط ادعا کرد: "اگر اتحادیه عرب متلاشی شود ایران، ترکیه، اسرائیل و اتیوپی وارد عمل خواهند شد و نهادی منطقه‌ای در خاورمیانه ایجاد می‌کنند".

او همچنین نسبت به صحبت منفی درباره اتحادیه عرب هشدار داد و آن را جمع کننده اعراب دانست.

مصر، سودان و اتیوپی از 10 سال پیش بدون هیچ موفقیتی در حال مذاکره بر سر مساله سد النهضه یا رنسانس اتیوپی هستند که پنج میلیارد دلار هزینه داشته و بزرگترین سد برای تولید برق آبی در آفریقا تا 6500 مگاوات است در حالی که تنش نیز در ماه‌های اخیر بعد از اینکه آدیس آبابا راه اندازی سد را آغاز کرد، افزایش یافته است.

ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها