آیا ایران از توافق هسته‌ای خارج شد؟

آیا ایران از توافق هسته‌ای خارج شد؟
شنبه 3 مهر 1400 - 12:31

بدیهی است آمریکا و اروپا شبانه‌روز می‌کوشند تا وانمود کنند که ایران تنها طرفی است که مانع ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای می‌شود که اخیرا میان ایران و گروه 1+4 در وین برگزار شد؛ مذاکراتی که هدف از آن دمیدن روح به توافق هسته‌ای از طریق بازگشت آمریکا به آن و لغو تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی است.

العالم- تحلیل روز

جهانیان همگی شاهد بودند که چگونه "دونالد ترامپ" رئیس‌جمهوری آمریکا توافق هسته‌ای را نابود کرد و چگونه مانند یک خروس رومی کرک‌دار ظاهر شد و حکم خروج آمریکا از این توافق را امضا کرد و یا اینکه چگونه بیش از 2600 مورد تحریمی علیه ایران وضع کرد. ترامپ همچنین تمام کشورها را تهدید کرد که در صورت تعامل تجاری با ایران یا خرید نفت آن تحریم خواهند شد. او همچنین تمام گذرگاه‌های مالی ایران جهت خرید واکسن کرونا یا تجهیزات پزشکی برای ملت ایران را بست. در حالی‌که جامعه جهانی در مقابل این تدابیر خصمانه آمریکا دست‌بسته نشست و کشورهای اروپایی از ترس، دنباله‌رو آمریکا شدند و به جای برداشتن گام‌های جبرانی، با دولت ترامپ علیه ملت ایران تبانی، و تمام شرکت‌های فعال خود را از ایران خارج کردند.

"جو بایدن" رئیس‌جمهور فعلی آمریکا، که در زمان امضای توافق هسته‌ای در سال 2015 از اعضای دولت وقت بود، تا پیش از ورود به کاخ سفید یکی از بزرگ‌ترین منتقدان سیاست ترامپ درقبال توافق هسته‌ای بود و در جریان کارزار انتخاباتی، به هواداران خود وعده داد در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری، توافق هسته‌ای را احیا می‌کند. در حالی‌که بایدن بعد از انتخابات، خلف وعده کرد و با تغییر لحنش، ایران را متهم کرد که مسئول رسیدن توافق هسته‌ای به این مرحله است. او همچنین مشروط کرد که پیش از بازگشت آمریکا به توافق، ایران بایستی سیاست کاهش تدریجی تعهدات هسته‌ای خود را متوقف کند.

امروز و بعد از تجربه تلخ ایران با آمریکا و سه کشور اروپایی ( فرانسه، انگلیس و آلمان) و عدم پایبندی این کشورها به تعهدات‌شان، ایران دیگر به وعده‌های آمریکا و اروپایی‌ها و حتی امضاهای‌شان اعتماد نمی‌کند. این تجربه برای ایران ثابت کرد که روسای جمهور آمریکا حتی به امضاهای همدیگر احترام نمی‌گذارند. ترامپ با خروجش ازتوافق هسته‌ای، قبل از آنکه به انگلیس، فرانسه و آلمان و روسای این کشورها توهین کند به سلف خود "باراک اوباما" توهین کرد که این توافق را امضا کرده بود. این تجربه ثابت کرد که حرف‌ها و وعده‌های آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها نزد ایران اعتباری ندارد امری که باعث شده آنها ادعا کنند که ایران از مذاکرات شانه خالی می‌کند.

اشتباهی که بایدن مرتکب شده، این است که روی تحریم‌های خصمانه و ظالمانه ترامپ علیه ایران حساب باز کرده تا از این طریق، امتیازاتی را ایزان در زمینه‌‌های برنامه موشکی- دفاعی و نقش منطقه‌ای ایران بگیرد؛ زیرا او بر این باور است که تحریم‌ها ایران را بالاخره به سمت تسلیم شدن سوق خواهد داد. در حالی‌که ایران با دلیل و سند ثابت کرد که نمی‌توان آن را در چارچوب طرح‌ها و تحلیل‌های آمریکا و اسرائیل محدود کرد و آن به خاطر مذاکرات، به مذاکره متوسل نمی‌شود و آینده‌اش را به توافق هسته‌ای گره نمی‌زند. در حالی‌که آمریکا و اروپا از این حقیقت دیر آگاه شده‌اند لذا می‌بینیم که آنها ایران را مسئول متوقف شدن مذاکرات معرفی کرده‌اند. با اینکه ایران نبود که میز مذاکرات را ترک کرد و زپاز توافق هسته‌ای خارج شد. حالا همانطور که" حسین امیرعبداللهیان" وزیر امور خارجه ایران گفته است، دولت جدید ایران در حال بررسی سابقه مذاکرات اتمی است و به‌زودی به مذاکرات باز خواهد گشت.

از امروز دیگر آمریکا نباید روی سیاست شکست‌خورده فشار حداکثری علیه ایران حساب باز کند و بهتر است به بازی با کلمات پایان دهد و با برداشتن‌ گام‌های جدی به وعده‌هایش عمل کند در آن صورت ایران نیز سیاست کاهش تدریجی تعهدات هسته‌ای را متوقف می‌کند و این امر در گرو جدیت آمریکا درخصوص بازگشت به توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های غیرقانونی علیه جمهوری اسلامی است. اینک توپ در زمین بازی آمریکایی‌هاست که نشان دهند اعل عملند نه شعار.

پس از امروز ، آمریکا نباید حساب سیاست شکست خورده تحریم ایران را باز کند ، و دستکاری در کلمات را متوقف کند و با گام های مشخص از سخنانش حمایت کند. آمریکایی ها باید آن را با عمل نشان دهند ، نه با کلمات.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها