واکنش ها به نشست اربیل؛

الخزعلی: مقاومت عراق در قبال این خیانت بزرگ ساکت نخواهد ماند

الخزعلی: مقاومت عراق در قبال این خیانت بزرگ ساکت نخواهد ماند
شنبه 3 مهر 1400 - 17:09

در پی گزارش منابع عراقی درباره برگزاری یک نشست در حمایت از عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در منطقه کردستان عراق، عراقیها به شدت به آن واکنش نشان دادند.

العالم - عراق

نشست عده‌ای از افراد خواهان عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در منطقه کردستان عراق با واکنش شدیداللحن شخصیت‌ها و مقامات و احزاب عراقی همراه شد.

بنا بر اعلام منابع عراقی، بیش از ۳۰۰ نفر در یک نشست که در شهر اربیل برگزار شده است، خواهان عادی‌سازی روابط عراق با رژیم صهیونیستی شده‌اند.

مطابق با گزارش منتشر شده در منابع صهیونیستی، تل‌آویو فوراً از این فرصت استفاده کرده و حمایت خود را از برگزاری چنین نشستی در کشور عراق اعلام کرده است.

بنا بر گزارش کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی، «یائیر لاپید» وزیر امور خارجه این رژیم در این خصوص گفته است: «از آن روزی که این کابینه قدرت را به دست گرفته، هدف ما توسعه دامنه توافق ابراهیم (عادی‌سازی روابط) بوده است».

وزارت داخله اقلیم کردستان امروز شنبه ۲۵ سپتامبر با صدور بیانیه‌ای نسبت به نشستی که روز گذشته تحت عنوان «صلح و استرداد» در اربیل برگزار شده واکنش نشان داد.

در این بیانیه تصریح شده است: این نشست بدون اطلاع، موافقت و مشارکت دولت اقلیم کردستان برگزار شده و به هیچ وجه بیانگر موضع دولت اقلیم کردستان نیست. اقدامات لازم در خصوص پیگیری چگونگی برگزاری این نشست اتخاذ خواهد شد.

فالح الفیاض: خیانت مذهبی ندارد

فالح الفیاض رئیس سازمان حشد شعبی عراق گفت: دعوت برای عادی سازی همسو با تحرکات برخی حکام عرب است. این گروه فقط نماینده خود هستند و ارتباطی با مذهب یا دین ندارند. خیانت مذهبی ندارد. این تحرکات پس از شکست داعش رخ می دهد.

الخزعلی: مقاومت در قبال این خیانت بزرگ ساکت نخواهد ماند

قیس الخزعلی دبیر عصائب اهل الحق عراق گفت: آنجه در اربیل رخ داد مغایر با قانون مجازات عراق است. مقاومت اسلامی عراق در قبال این خیانت بزرگ ساکت نخواهد ماند

حزب الله عراق: عراق تا آخرین رمق ساز نخواهد کرد

جعفر الحسینی سخنگوی گردانهای حزب الله عراق گفت: عراق تا آخرین رمق زیر بار عادی سازی با رژیم صهیونیستی نخواهد رفت.

حلبوسی: اقدامات حقوق کوبنده اتخاذ شود

محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق هم گفت: این موضوع نیازمند اقدامات حقوق کوبنده برای مجازات هر آنکه که سودای وارد کردن گزندی به اصول ملی را در سر دارد، است.

نعیم العبودی: عادی سازان مزدوران و خائن هستند

نعیم العبودی نماینده پارلمان عراق از ائتلاف پارلمانی الفتح خواستار برخورد با کسانی شد که به دنبال عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند و همچون مزدوران و خائنان عمل می‌کنند.

مقتدی صدر: اقلیم جلوی برگزاری این نشستها را بگیرد

مقتدی صدر رهبر جریان صدر با انتشار توییتی نسبت به برگزاری کنفرانسی در راستای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در اربیل واکنش نشان داد.

صدر در این توییت از دولت اقلیم کردستان خواسته است جلوی برگزاری اینگونه کنفرانس‌ها گرفته شود. وی همچنین از دولت عراق خواسته است تا نسبت به بازداشت و برخورد با شرکت کنندگان در این کنفرانس اقدام کند.

مقتدی صدر در عین حال تهدید کرده است که اگر با این افراد برخورد نشود، وظیفه شرعی، عقلی ملی است که با آنها برخورد شود. وی به طرفداران خود نیز اعلام کرده است تا در خصوص نوع برخورد با اینگونه اقدامات و شرکت کنندگان در این گونه کنفرانس منتظر بمانند تا دستورات لازم برای آنها صادر شود.

«سید عمار حکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز در پیامی در واکنش به کنفرانس صلح و استرداد که در اربیل برگزار شد، گفت: کنفرانس‌ها و نشست‌ها و فراخوان به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی غاصب را که درون عراق برگزار می‌شود، محکوم و تقبیح می‌کنیم.

حکیم تاکید کرد: مسئله فلسطین اولویت اصلی جهان اسلام و جهان عرب است و بار دیگر بر حمایت کامل خود از ملت فلسطین و مسئله عادلانه آنها و مبارزاتشان برای بازپس‌گیری حقوق غصب‌شده‌شان حمایت می‌کنیم.

حزب اسلامی عراق هم محکوم کرد

دفتر سیاسی حزب اسلامی عراق با صدور بیانیه‌ای هر گونه اقدام در جهت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.

تحلیلگر برجسته عراقی: پارلمان فوراً نشست برگزار کند

عزت الشابندر سیاستمدار سرشناس عراقی در واکنش به برگزاری کنفرانسی در اربیل و در راستای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، خواستار برگزاری جلسه فوری پارلمان برای وضع قوانینی در جهت جرم دانستن هر گونه رابطه با رژیم صهیونیستی شد.

الاسدی: همه شرکت کنندگان باید محاکمه و مجازات شوند

احمد الاسدی رئیس فراکسیون پارلمانی السند الوطنی باانتشار توییتی برگزاری نشست اربیل درخصوص عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را تخلف و خلاف قانون خوانده و تصریح کرد: طبق قانون تمام کسانی که در برگزاری این نشست دست داشته اند خائن به حساب می آیند و باید محاکمه و مجازات شوند.

این نماینده پارلمان ضمن درخواست از دستگاه قضایی عراق برای رسیدگی به این موضوع، از مردم عراق و نهادهای رسمی، دینی، مردمی و عشایر عراقی خواسته است تا افرادی که در این قضیه نقش داشته اند را از خود طرد کنند.

جماعت علمای عراق: عادی سازی طبق قانون اساسی مردود است

جماعت علمای عراق به ریاست دکتر خالد الملا با صدور بیانیه ای طرح موضوع عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و تاکید کرد که این موضوع طبق قانون اساسی و از لحاظ حقوقی و سیاسی مردود است.

ائتلاف فتح: رژیم صهیونیستی جایی در عراق نخواهد داشت

ائتلاف پارلمانی الفتح هم با صدور بیانیه ای برگزاری کنفرانسی در اربیل در راستای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را محکوم کرد. در این بیانیه از دستگاه قضایی عراق خواسته شده است تا کسانی که در برگزاری این کنفرانس دست داشته اند تحت پیگیرد قرار گیرند.

الفتح در این بیانیه با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی جایی در عراق نخواهد داشت، تاکید کرد که است که حمایت از ملت فلسطین و آرمان فلسطین، موضع قطعی این ائتلاف است.

واکنش ائتلاف سنی تقدم عراق

ائتلاف انتخاباتی تقدم (اهل سنت) با صدورت بیانیه ای هرگونه اقدام در جهت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.

ریاست جمهوری عراق: مخالف هر گونه تلاش برای عادی سازی روابط با اسرائیل هستیم

ریاست جمهوری عراق با صدور بیانیه ای نسبت به کنفرانسی که در راستای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در اربیل برگزار شده واکنش نشان داد. در این بیانیه آمده است: در شرایطی که ریاست جمهوری عراق موضع ثابت عراق در حمایت از قضیه فلسطین و احقاق حقوق مشروع و کامل ملت فلسطین را مورد تاکید قرار می دهد، بار دیگر بر مخالفت قاطع عراق با موضوع عادی سازی روابط با اسرائیل اعلام می کنیم و خواستار احترام به اراده عراقی ها و تصمیم ملی و مستقل آنها در این خصوص هستیم.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: نشستی که اخیراً برگزار شده موضشع اهالی و ساکنان شهرهای عراق نیست و تنها موضع کسانی است که در این نشست شرکت کرده بودند.

ریاست جمهوری عراق در بخش دیگری از بیانیه خود خواستار عدم طرح موضوعات و مفاهیمی شده است که از لحاظ حقوقی و ملی در عراق مردود است و توهینی به احساسات مردم این کشور به حساب می آید. به ویژه اینکه عراق برای برگزاری انتخاباتی شفاف و سالم خود را آماده می کند.

پربیننده ترین خبرها