پایان رایزنی های فشرده دیپلماتیک؛ امیرعبداللهیان نیویورک را ترک کرد

پایان رایزنی های فشرده دیپلماتیک؛ امیرعبداللهیان نیویورک را ترک کرد
يکشنبه 4 مهر 1400 - 01:09

دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ايران پس از پنج روز کاری فشرده و رایزنی های دیپلماتیک در حاشیه هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل، عصر شنبه به وقت محلی نیویورک را به مقصد تهران ترک کرد.

العالم-ايران

وزیر امور خارجه جدید ایران برای شرکت در اجلاس سران هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز دوشنبه به وقت محلی در راس هیاتی وارد نیویورک شد.او در سفر پنج روزه خود با هیات کوچکی که حضور یافته بود با حدود ۵۰ مقام سیاسی و بین المللی درباره موضوعات دو جانبه، منطقه ای و بین المللی دیدار و گفتگو کرد.

امیرعبداللهیان در این سفر با آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل، جوسپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و عبدالله شهید رئیس مجمع عمومی سازمان ملل و دیگر مسوولان بین المللی دیدارو گفتگو کرد.

وزیر امورخارجه جدید ایران همچنین با تعداد بسیاری از همتایان خود در سراسر جهان دیدار و درباره موضوعات مختلف دوجانبه، منطقه ای همچون افغانستان، یمن و سوریه و مسایل بین المللی گفتگو و تبادل نظر کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین نشست هایی با اصحاب رسانه، اندیشکده ها و اساتید دانشگاهی آمریکا داشت که سیاست و رویکرد دولت جدید ایران در عرصه سیاست خارجی را تبیین و نقطه نظرات آنان را نیز شنید.

دیدار و گفتگو با وزیران خارجه کشورهای مختلف اروپایی ها و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از بخش های مه این سفر بود که رایزنی های فشرده ای را با آنها داشت و طرفین درباره برجام و مذاکرات وین گفتگو کردند.

وزیر امور خارجه ایران در گفتگوی اختصاصی با ایرنا با تاکید بر اینکه تهران در حال بررسی رویکردها و مطالعه پرونده برجام است، اظهار داشت: ان شاءالله در اولین فرصت به میز مذاکرات بازخواهیم گشت، اما میز مذاکره ای که نتیجه بخش و ثمربخش باشد.

وزیر امور خارجه دولت ایران در پاسخ به پرسشی درباره مذاکراتش با همتایان اروپایی و مسوولان بین المللی از جمله مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهار داشت: ما به صراحت به آنها اعلام کردیم که دولت جدیدی که در ایران روی کار آمده، عملگراست.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران گفت: در ملاقات هایم با وزیران خارجه انگلیس، آلمان و نیز آقای جوسپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مسوولان سازمان ملل و سایر کشورهای اروپایی که به نوعی درگیر این موضوع (برجام) هستند، به صراحت گفتم مناسبات با اروپا را محدود به اروپای متشکل از سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه نمی دانیم.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: به صراحت به طرف های مقابل این مساله را گفتیم که دولت جدید ایران قائل نیست مذاکره برای مذاکره داشته باشد. برای ما دستاورد ملموس مهم است.

وی تصریح کرد: آنها باید چند نکته را درک کنند. نکته اول اینکه باید تصمیم بگیرند که آیا می خواهند به برجام و تعهداتشان برگردند؟ در عمل جز بخش بسیار کوچکی از تعهداتی که در برجام پذیرفته بودند آنهم در مقطعی خاص، اتفاق دیگری رخ نداده است. بازگشت آنها به تعهدات باید همراه با ابتکاراتی از طرف مقابل باشد.

وزیر امور خارجه ایران گفت: من به آقای جوسپ بورل مقام عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفتم که بالاخره مردم ما می پرسند که این همه مذاکره و گفتگو شد، طولانی ترین سند، طولانی ترین مذاکره در طول تاریخ معاصر در حوزه دیپلماسی، حالا آورده اش و در واقع دستاورد اقتصادی آن برای کشور چه چیزی بود؟

امیرعبداللهیان افزود: در عین حال انتقاد کردم، مگر می شود آقای بایدن از یک طرف از ایران بخواهد به میز مذاکره برگردد، گاهی اوقات پیام هایی را ارسال کنند که ما حاضریم دو جانبه با هم گفتگو کنیم و همزمان در حالی که آمریکا مدعی است می خواهد به تعهداتش و برجام بازگردد، تحریم های جدید علیه جمهوری اسلامی و مردم کشورمان اعمال می کنند.

ارشدترین دیپلمات جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: این مطالب را در نیویورک به طرف های مذاکره کننده می گویم و آقای جوسپ بورل هم قرار شد این مطالب را منتقل کند که بالاخره حرف ایران منطق دارد. ایشان پذیرفت که این استدلالی که شما در این موضوع دارید ، استدلال درست و حرف منطقی ای است و آمریکایی ها باید تکلیف خودشان را با این موضوع روشن کنند.

امیرعبداللهیان اظهار داشت: رفتار آمریکا پارادوکسیکال و متعارض است. از یک طرف دعوت و درخواست برای بازگشت به برجام و از طرف دیگر اعمال تحریم های جدید و بعضا هم ادبیات منفی که در رسانه ها و مصاحبه هایشان بکار گرفته می شود.

وزیر امور خارجه جدید ایران در عین حال اظهار داشت: اما از خطوط قرمز دولت آقای رئیسی هم این است که ما نمی خواهیم کشور را به برجام گره بزنیم. کشور را به مذاکرات وین گره بزنیم و هر بخشی در مسیر خودش برای توسعه، تعالی و پیشرفت کشور کار می کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران اضافه کرد: اگر در این مسیر، مذاکرات وین و برجام هم به نتیجه ای رسید، فبها المراد. تبدیل به کاتالیروزی می شود و روابط و پیشرفت های اقتصادی ما سرعت و شتاب بیشتری خواهد گرفت.

ايرنا

پربیننده ترین خبرها