گزارش اخیر گروسی؛ بی‌اعتنایی عمدی به آنچه با ایران توافق شده بود

گزارش اخیر گروسی؛ بی‌اعتنایی عمدی به آنچه با ایران توافق شده بود
دوشنبه 5 مهر 1400 - 18:05

به نظر می‌رسد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هیچ مجالی برای اندیشیدن درباره تعرض‌ها و حملات به تاسیسات هسته‌ای ایران و نیز پیامدهای آن بر کارکنان این تاسیسات و حتی امنیت جانی بازرسانی ندارد که شبانه‌روز در این مکان حضور دارند و بلکه تمام هم و غم وی تحقیق درباره ادعاها و دروغ‌های ائتلاف آمریکایی- صهیونیستی درباره برنامه مسالمت‌آمیز هسته‌ای ایران است.

العالم- کشکول

رافائل گروسی در آخرین گزارش خود درباره برنامه هسته‌ای ایران گفته است که "ایران مانع ورود کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تاسیسات اتمی کرج شد". خبری، که رسانه‌های وابسته به ائتلاف شوم آمریکایی، صهیونیستی و سعودی با بازنشر آن، درباره آن بزرگنمایی می‌کنند و این دروغ قدیمی را تکرار می‌کنند که "ایران چیزی برای پنهان کردن" از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارد.

گروسی، از طریق این گزارش، سعی کرد حقیقت را نادیده بگیرد؛ زیرا نصب این دوربین‌ها را به بیانیه مشترکی که در تهران میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امضا شد و طی آن بر سر تبدیل کارت‌های حافظه دوربین‌ها به توافق رسیدند، ربط داد.

گروسی عبارت "تجهیزات مشخص" که در بیانیه آمده را کاملا نادیده گرفت؛ یعنی این توافق شامل تمام تجهیزات موجود در تاسیسات اتمی ایران از جمله تاسیسات کرج نمی‌شود. این مستثنی شدن به این دلیل نیست که ایران چیزی برای پنهان کردن در مجتمع "تسا" دارد بلکه به این دلیل که این مجتمع در ماه ژوئن گذشته هدف عملیات خرابکارانه قرار گرفت و تحقیقات امنیتی و قضایی درباره آن ادامه دارد.

لذا تجهیزات نظارتی در این مجتمع جزو تجهیزاتی نیست که مشمول خدمات فنی هستند و به این موضوع در بیانیه مشترک بین ایران و آژانس انرژی اتمی، از طریق عبارت "تجهیزات خاص" تأکید شده است؛ امری که نشان می‌دهد گزارشی که گروسی در 26 سپتامبر جاری منتشر کرده، دقیق نبوده و فراتر از تفاهمات در بیانیه مشترک است.

گروسی تمام این واقعیات را در گزارش اخیرش به صورت عمدی نادیده گرفته است.

همانطور که "کاظم غریب‌آّبادی" سفیر و نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بامداد امروز طی سلسله توییت‌هایی، گزارش مدیرکل این سازمان درباره دوربین‌های نظامی در سایت تسا در کرج را نادرست خواند و تأکید کرد که گزارش گروسی درباره دوربین‌های این مجتمع دقیق نیست و این موضوع جزو تفاهمات بیانیه مشترک نیست.

غریب‌آبادی همچنین نوشته است: "عمیقا باعث تاسف است که آژانس پس از سه حمله تروریستی طی یک سال گذشته در تاسیسات هسته‌ای ایران، هنوز آن‌ها را محکوم نکرده است، چنان که طبق قطعنامه‌های کنفرانس عمومی آژانس و مجمع عمومی سازمان ملل و حتی به خاطر تجهیزات خودش و امنیت بازرسانش و حفاظت از آن‌ها ملزم به این کار است." بنا به تأکید غریب‌آبادی، بیانیه مشترک رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و مدیرکل آژانس در 12 سپتامبر بر مبنای حسن نیت ایران و به منظور تعویض کارت حافظه "تجهیزات تعریف‌شده" به دست آمده بود. این فعالیت‌ها از 20 تا 22 سپتامبر توسط آژانس اجرا شدند.

بدیهی است گروسی، از طریق گزارشان خود، تلاش می‌کند به هر نحوی آمریکا را راضی کند حتی به بهای نادیده گرفتن حقیقت. ولی او گویا خود را به فراموشی زده است که چنین تعاملی باعث از بین رفتن اعتماد میان کشورهای عضو آژانس با این آُژانس خواهد شد و ایران را مجبور خواهد کرد که همکاری داوطلبانه خود با این آژانس را کاهش دهد. جامعه جهانی می‌داند که عملیات بازرسی تاسیسات هسته‌ای ایران بزرگ‌ترین عملیات بازرسی آژانس انرژی اتمی در طول تاریخش است؛ زیرا ایران چیزی برای پنهان کردن ندارد ولی شیوع تعامل آژانس با ایران خواسته آمریکا است که هیچ نفعی به هیچ طرفی ندارد؛ نه به نفع آژانس است و نه آمریکا.

پربیننده ترین خبرها