حضور سران پنتاگون در کنگره برای توضیح درباره تحولات افغانستان

حضور سران پنتاگون در کنگره برای توضیح درباره تحولات افغانستان
سه شنبه 6 مهر 1400 - 10:18

مقامات ارشد پنتاگون برای توضیح درباره رخدادهای غیرمنتظره افغانستان به کنگره می‌روند.

العالم - آمریکا

به گزارش شبکه خبری العالم به نقل از آسوشیتدپرس، قرار است مقامات ارشد پنتاگون برای نخستین بار پس از عقب‌نشینی آمریکا از افغانستان و تسلط سریع گروه طالبان بر این کشور، در کنگره حضور یابند و درباره این تحولات به پرسش‌های سناتورها و نمایندگان پاسخ دهند.

جمهوری‌خواهان به خصوص حملات خود را بر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا متمرکز کرده اند. آنها معتقدند خروج سریع آمریکا از افغانستان تا ۳۰ آگوست، ایالات متحده را در برابر تروریسم آسیب‌پذیرتر کرده است. آنها همچنین مایل به در اختیار داشتن جزئیات بیشتری درباره یک حمله انتحاری در کابل هستند که در روزهای پایانی عقب‌نشینی، به مرگ ۱۳ آمریکایی منجر شد.

"لوید آستین" وزیر دفاع آمریکا و "مارک میلی" رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا قرار است امروز (سه‌شنبه) در برابر کمیته نیروهای مسلح سنا شهادت دهند و فردا در برابر اعضای کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان حضور یابند. ژنرال فرانک مکنزی، فرمانده سنتکام که بر عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از افغانستان نظارت داشت نیز در این جلسات حضور خواهد یافت.

"جیم اینهاف" سناتور حزب جمهوری‌خواه و عضو ارشد کمیته نیروهای مسلح سنا از ایالت اکلاهما مقامات بلندپایه پنتاگون را با پرسش‌های پرشماری درباره جنبه‌های مختلف عقب‌نشینی از افغانستان از جمله حمله انتحاری ۲۶ آگوست (۴ شهریور) که به مرگ ۱۶۹ افغان نیز منجر شد، مواجه کرده است. او همچنین می‌خواهد درباره جزئیاتی که به اتخاذ تصمیم‌های مهم در تابستان و پس از مشخص شدن برتری قریب‌الوقوع طالبان بر دولت افغانستان منجر شد، اطلاعات بیشتری به دست آورد.

این عقب‌نشینی، طولانی‌ترین جنگ را در تاریخ آمریکا به پایان رساند. دولت بایدن و برخی از دموکرات‌ها در کنگره، استدلال می‌کنند دونالد ترامپ دست‌کم مقصر بخشی از ناکامی آمریکا در افغانستان است چرا که او در سال ۲۰۲۰ و پس از مذاکره با طالبان، قرارداد خروج کامل از افغانستان را تا پایان ماه مه امسال امضا کرد. اما ترامپ و گروهی از جمهوری‌خواهان، بایدن را مقصر خروج شتاب‌زده و بدون برنامه از افغانستان معرفی می‌کنند.

پربیننده ترین خبرها