رویترز: مذاکره آمریکا با چین برای کاهش خرید نفت از ایران

رویترز: مذاکره آمریکا با چین برای کاهش خرید نفت از ایران
چهارشنبه 7 مهر 1400 - 07:43

رویترز مدعی شد: آمریکا با چین برای کاهش خرید نفت از ایران مذاکره کرده است.

العالم _ آمریکا

به گزارش العالم به نقل از رویترز، مقامات آمریکایی و اروپایی به خبرگزاری رویترز گفته اند که آمریکا مذاکراتی با چین جهت کاهش خرید نفت خام از ایران انجام داده است. شرکت‌های چینی به رغم تحریم‌های آمریکا به خرید نفت ایران ادامه میدهند.
یک مقام ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفته است، ما از خرید نفت ایران از سوی شرکت های چینی آگاه هستیم.
این مقام اضافه کرد: ما تاکنون از اختیارات تحریمی خود برای مقابله با دور زدن تحریم‌های ایران، از جمله کسانی که با چین تجارت می‌کنند، استفاده کرده‌ایم و در صورت لزوم به این اقدام خود ادامه می‌دهیم.
وی در ادامه گفت: اما ما این موضوع را در چارچوب مذاکرات‌ و خط مشی‌مان درباره ایران، از طریق دیپلماتیک با چینی‌ها مطرح کردیم و به طور کلی فکر می‌کنیم این مسیر موثرتری برای رفع نگرانی‌های‌مان است.
یک مقام اروپایی نیز به رویترز گفته است این یکی از موضوعاتی بود که وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا در سفر اواخر ماه ژوئیه خود به چین با مقامات چینی مطرح کرد.
این مقام اروپایی که خواست نامش فاش نشود نیز گفت چین از ایران حمایت می‌کند و مساله حالا برای غرب این است که چین چه میزان نفت از ایران می‌خرد.
یک مقام دفتر ریاست جمهوری فرانسه نیز از چین خواست موضع خود را در قبال مذاکرات احیای برجام بیان کند و به شیوه‌ای مصمم‌تری عمل کند.
ایران پیش از تحریم‌های آمریکا روزانه ۲.۵ میلیون بشکه صادرات نفت داشت که ۷۰۰ هزار بشکه آن راهی چین می‌شد. چین تنها مشتری نفتی مهم است که واردات نفت از ایران را ادامه می‌دهد. آمارهای سال گذشته گمرک چین نشان می‌دهد روزانه ۸۰ هزار بشکه نفت از ایران واردات داشته اما شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها رقم واقعی فروش نفت ایران به چین را حدود ۳۲۰ تا ۵۵۰ هزار بشکه ارزیابی کرده‌اند. برای سال جاری نیز این رقم حدود ۵۷۷ هزار تا یک میلیون بشکه ارزیابی شده است.

پربیننده ترین خبرها