تسلط ارتش سوریه بر نوار مرزی جولان اشغالی پس از 8 سال

تسلط ارتش سوریه بر نوار مرزی جولان اشغالی پس از 8 سال
چهارشنبه 7 مهر 1400 - 13:39

منابع خبری می‌گویند نیروهای ارتش سوریه، طی روزهای اخیر با استقرار در مناطق جدید «حوض الیرموک» در آستانه تسلط کامل بر نوار مرزی جولان اشغالی قرار دارند.

العالم - سوریه

منابع خبری از استقرار نیروهای ارتش سوریه در مناطقی جدید در نزدیکی مرزهای جولان اشغالی در منطقه «حوض الیرموک» واقع در جنوب غرب سوریه خبر می‌دهند. نیروهای سوریه در سال ۲۰۱۳، به دلیل سیطره گروه‌های مسلح بر این منطقه، از آن خارج شده بودند و اکنون پس از هشت سال به این منطقه بازگشتند.

بلندی‌های جولان که از جنوب به رود یرموک و از شمال به جبل الشیخ می‌رسد، از نظر اداری متعلق به استان القنیطرة و بخشی از سوریه شمار می‌رود که رژیم صهیونیستی طی جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷، آن را اشغال کرد و و بلافاصله‌ به‌ احداث‌ شهرک‌های‌ صهیونیست‌نشین در جولان‌ پرداخت.

در آوریل ۲۰۱۹ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا مالکیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت شناخت. امری که با مخالفت جامعهٔ جهانی و اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد مواجه شد. پس از آن در دوره ریاست‌جمهوری بایدن، وزیر خارجهٔ آمریکا با رد تصمیم ترامپ، اعلام کرد ایالات متحده ارتفاعات جولان را به عنوان بخشی از اسرائیل به رسمیت نمی‌شناسد.

منابع آگاه در گفت‌وگو با روزنامه «العربی الجدید»، اعلام کردند که نیروهای ازتش سوریه، سه‌شنبه (دیروز، ۲۸ سپتامبر)، چندین نقطه و مقر را در منطقه مرعبه واقع در جنوب غربی حوض الیرموک، در شمال غرب استان درعا و نزدیک مرز با جولان اشغالی سوریه ایجاد کردند و در آن مستقر شدند.

این منابع ادعا کردند که به همراه نیروهای ارتش سوریه، گروه‌های مسلح تحت حمایت ایران و مرتبط با حزب‌الله لبنان نیز در این مناطق مستقر شده‌اند، هرچند که احتمالا دولت سوریه مجاز به استقرار تسلیحات سنگین به این منطقه به دلیل نزدیک بودن به مرز جولان اشغالی نخواهد بود.

صبح روز گذشته، نیروهای نظامی و امنیتی سوریه، وارد شهرک «تسیل» در حوض الیرموک شدند و پس از ایجاد یک مرکز در این شهرک با هدف تکمیل روند سازش و آشتی مانند سایر مناطق، پرچم سوریه را در کنار پرچم روسیه در این منطقه، برافراشتند.

در ادامه این گزارش آمده است که نیروهای ارتش سوریه، دوشنبه‌شب نیز در چندین مقر این منطقه در ناحیه «الشجره» و شماری از روستاها و شهرک‌ها از جمله «القصیر»، «عابدین»، «نافعة»، «جملة»، «بیت آره» و «کوریا» در امتداد مرزها به سوی اردن و جولان اشغالی سوریه مستقر شده بودند. به این ترتیب نیروهای سوری، به سیطره کامل بر مرزهای خود با اردن و جولان اشغالی نزدیک شدند. این امر برای نخستین بار از سال ۲۰۱۳ تاکنون صورت می‌گیرد.

به گفته این منابع، «نیروهای ارتش سوریه بر اساس توافق سازش حاصله، در منطقه حوض الیرموک در شمال غربی درعا مستقر شدند و در حال حاضر، نقاط بیشتری را برای استقرار خود در داخل شهرها و روستاها ایجاد‌کرده‌اند و در کنار آن‌ها، گروه های وابسته به "تیپ هشتم" در سپاه پنجم تحت حمایت روسیه، طبق بندهای توافق صورت گرفته، مستقر هستند».

یکشنبه پیش نیز، نظامیان سوریه، کنترل شهرک‌ها و روستاهای «سحم الجولان»، «حیط»، «جلین»، «المزیرعة» را طبق توافق سازش به دست گرفتند.

هفته پیش، ارتش سوریه وارد روستاها و شهرک‌ها و شهرهای «الیادودة»، «المزیریب»، «تل شهاب»، «طفس»، «سحم الجولان»، «الشجرة» و برخی روستاهای حوض الیرموک شده بود.

در سال ۲۰۱۳ شهرک‌های واقع در غرب استان درعا و در مثلث سوریه، اردن و جولان اشغالی به تدریج از کنترل دولت سوریه درآمد؛ در سال ۲۰۱۸ ارتش سوریه کنترل آن‌جا را مجددا به دست آورد، اما به برخی شهرک‌ها با عملیات نظامی ورود نکرد تا افراد مسلح آن،آشتی با دولت سوریه را بپذیرند اما از آن زمان این امر محقق نشده بود.

ششم سپتامبر جاری، نظام سوریه سرانجام توانست گروه‌های مسلح حاضر در منطقه درعا البلد را به پذیرش شروطش و سازش با تهدید انتخاب گزینه نظامی در قبال آن‌ها، متقاعد کند و سرانجام گروه‌های مسلح در شهرها و شهرک‌های این منطقه به توافق‌‌ سازش و آشتی تحت نظارت روسیه با دمشق پیوستند.

این توافق بر نصب موانع نظامی در داخل محله‌های درعا البلد، تحویل سلاح و اجرای سازش و حل‌ و فصل وضعیت افراد مسلح محلی و اخراج مخالفان این توافق تأکید دارد.

فارس

پربیننده ترین خبرها