بازگشایی گذرگاه نصیب؛ دستاورد سیاسی و اقتصادی مقاومت سوریه

بازگشایی گذرگاه نصیب؛ دستاورد سیاسی و اقتصادی مقاومت سوریه
پنج‌شنبه 8 مهر 1400 - 08:28

مقاومت سوریه و پیروزی‌های نظامی ارتش نتیجه داد به نحوی که به دنبال روند حل و فصل اوضاع عناصر مسلح در استان درعا و استقرار نیروهای دولتی در این استان، اردن گذرگاه مرزی با سوریه، "جابر- نصیب"، را باز کرد. بازگشایی این گذرگاه همکاری تجاری میان سوریه و اردن و واردات به دو کشور را افزایش خواهد داد.

العالم- کشکول

با بازگشایی این گذرگاه مرزی که با تدابیر جدیدی همراه شده، خطوط هوایی پادشاهی اردن خدمات انتقال زمینی از سوریه به اردن و از اردن به سوریه را از روز یکشنبه آغاز خواهد کرد. خدمات انتقال زمینی تا زمان ازسرگیری پروازهای هوایی در آینده فراهم خواهد شد. در سایه این اقدام، اجازه خروج شهروندان اردنی به سوریه بدون موافقت وزارت کشور اردن و عبور صد خودرو از اردن و یا سوریه و عبور اتوبوس‌های ترانزیت از عربستان داده می‌شود، و همچنین حمل و نقل باری بین طرفین نیز بدون توقف انجام می‌شود و مسافران ورودی و خروجی نیز باید پروتکل‌های بهداشتی در گذرگاه مرزی جابر را رعایت کنند و آزمایش "پی سی آر منفی" را ارائه دهند.

طی 10 سالی که این گذرگاه مرزی بسته بود، اردن حدود 20 میلیارد دلار در بخش‌های مختلف متحمل ضرر و زیان شده است؛ زیرا سوریه سومین شریک اقتصادی مهم اردن محسوب می‌شود و طبق اعلام منابع رسمی، در سال 2010 حجم تبادلات تجاری میان این دو کشور 500 میلیون دلار بود.

سوریه علاوه براینکه دارای موقعیت راهبردی است ، کانون تمدن و اصالت وحسن همسایگی نیز به شمار می‌رود و هر اندازه هم که حکام علیه این کشور توطئه کنند، ملت ها سوریه را از یاد نخواهند برد و کافی است که امریکایی ها کمی حلقه را بازتر کنند تا بقیه هم در داخل حلقه جای گیرند. قدرت و توانایی سوریه در شکست توطئه‌ها با کمک هم پیمانانش در محور مقاومت که رهبری آنرا ایران برعهده دارد، به اضافه روسیه، به ابهت فرضی امریکا و کسانی را که به این کشور ملحق شده اند، ضربه وارد کرده است.

پادشاه اردن در جریان دیدار با بایدن، توانست اردن را از برخی تدابیرِ مربوط به "قانون قیصر" مستثنی کند تا اقتصاد کشورش را از ورشکستگی و فروپاشی نجات دهد. سوریه‌ی مقام اینک به طناب نجاتی برای اردن و لبنان تبدیل شده است. اردن که زمانی میزبان اردوگاه‌های آموزشی گروه‌های شورشی و سازمان اطلاعات آمریکا و انگلیس بود ولی اینک سوریه نقش استراتژی خود را احیا کرده و بر حسن همجواری متعهد است. اما لبنان نیز برخی احزاب سیاسی در آن مخالف سرسخت احیای روابط با سوریه بودند، اینک برق و گاز از طریق سوریه به کشور آنها منتقل می‌شود، و محموله سوخت ارسالی ایران نیز که از طریق سوریه وارد لبنان شد، آمریکا و سفیر آن در بیروت را خوار و ذلیل کرده است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها