آیا نشست پوتین-اردوغان پیشروی ترکیه در شمال سوریه را متوقف خواهد کرد؟

آیا نشست پوتین-اردوغان پیشروی ترکیه در شمال سوریه را متوقف خواهد کرد؟
پنج‌شنبه 8 مهر 1400 - 15:09

کارشناسان بر این باورند که نشست پوتین- اردوغان در شهر سوچی صرفا به دیدار دو رئیس جمهور محدود شد بدون اینکه تیم کاری‌شان را با خود همراه کنند. به عقیده کارشناسان این جلسه بسیار کوتاه بود و کنفرانس خبری مربوط به آن نیز قبل از نشست تشکیل شد که امری خلاف عادت مالوف است.

العالم-نظرکده

ناظران بیان داشتند که اظهارات علنی پوتین و اردوغان کمی پیش از ورود به جلسه، مثبت بود و این تصور را به وجود آورد که هیچ گونه مانعی برای حل مسئله ادلب وجود ندارد، آن هم پس از آنکه طرف روسی یادآور شد که ترکیه مفاد پیمان ادلب را درخصوص جدا کردن نیروهای مسلح و باز کردن راه ها اجرا نکرده است.

تحلیلگران به نوبه خود خاطرنشان می کنند که اگرچه نشست پوتین-اردوغان درمورد سوریه بیانیه ای کامل و علنی درپی نداشت و فاقد نشست خبری و رسانه ای بود، باید گفت که بخاطر زمان آن، در نوع خود نشست مهمی بود و در پی مجموعه ای از رویدادهای منطقه ای و بین المللی شکل گرفته است، ازجمله رویدادهای مناطق شمالی سوریه بخصوص ادلب که به عقیده تحلیلگران، تاثیر مهمی در روابط ترکیه و روسیه دارد.

تحلیلگران بیان داشتند که ترکیه هیچ‌یک از توافق نامه های پیشین را به صورت واقعی و عملی اجرا نکرده است. ترکیه با این کار از تعهدات خود طفره می رود و بدین ترتیب طی سال های اخیر به بخشی از مشکل و نه راه حل آن تبدیل شده است.

تحلیلگران اظهار داشتند که شاید نشست پوتین-اردوغان نتایج میدانی عملی و واقعی داشته باشد، زیرا ارتش سوریه عملیات آزادسازی، پاکسازی و ورود به منطقه جنوبی را تکمیل کرده و در تلاش برای تخلیه ادلب در شمال و از بین بردن تروریست هایی مثل جبهة النصرة و دیگر گروه های وابسته به ترکیه است.

ناظران تاکید می کنند که نشست روسای جمهوری روسیه و ترکیه که پس از نشست روسیه-سوریه انجام شد و همچنین سفر نماینده آمریکا به مسکو اندکی پیش از نشست ژنو و حرکت روند دیپلماتیک و کمیته قانون اساسی، همه در راستای توقف پیشروی های بیهوده ترکیه در شمال سوریه صورت گرفته است.

پژوهشگران بر این باورند که فعالیت های تروریستی همچنان در سوریه جریان دارد و مانع روند حل و فصل در این کشور می شود. مسئله ادلب برای اردوغان مسئله ای استراتژیک است لذا درخصوص آن امتیاز بخصوصی به سوریه و روسیه نداده و از آن شانه خالی می کند.

پژوهشگران اظهار داشتند که روس ها این مسئله را می دانند و سعی می کنند که با شیوه دیپلماسی یا با حمله هوایی جنگنده های خود علیه ده ها جنگجوی وابسته به ترکیه، اردوغان رئیس جمهور ترکیه را تحت فشار قرار دهند و اینگونه پیام هشدار خود را به ترکیه ابلاغ کنند.

پربیننده ترین خبرها