عربستان به شکست در یمن تن می دهد

عربستان به شکست در یمن تن می دهد
شنبه 10 مهر 1400 - 11:33

محمد بن سلمان؛ ولیعهد سعودی برای فرار از باتلاقی که در یمن گرفتار آن شده، با جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید دیدار کرد و آن را ابتکار عربستان برای پایان دادن به جنگ یمن عنوان کرد.

العالم-کشکول

معلوم نیست که این اقدام ابتکاری برای پایان جنگ یمن است یا تاکید مجدد بر قیمومیت عربستان بر یمن به شمار می رود، زیرا در ظاهر قصد پایان دادن به جنگ یمن را دارد اما همچنان شامل شروط تحمیلی عربستان است که قصد لغو محاصره یمن را ندارد.

سفر سالیوان به عربستان و امارات با همراهی تیم لیدرکینگ نماینده ویژه آمریکا در یمن و برت مک گورک نماینده بایدن در خاورمیانه صورت گرفت.

آنها در این سفر بر حمایت تمام عیار آمریکا از پیشنهادات و تلاش‌های سازمان ملل برای دستیابی به راه حل سیاسی برای بحران یمن تاکید کردند.

پس از آن نیز بن سلمان از "ابتکار" خود رونمایی کرد تا خود را شخصی حامی صلح معرفی کند که قاتل کودکان یمن نیست.

بن سلمان تاکید کرد که ابتکارش شامل آتش بس کامل تحت نظارت سازمان ملل و بازگشایی فرودگاه بین المللی صنعا و از سرگیری پروازها به مقاصد منتخب است.

نکته قابل توجه این است که ابتکار عربستان شامل لغو محاصره ظالمانه علیه یمن نمی شود.

این ابتکار در بردارنده قیمومیت ضمنی عربستان بر فرودگاه ها و بنادر یمن است که برای عدم بازگشت حملات سعودی علیه این کشور نیز تضمینی ارائه نمی دهد و در واقع بیشتر بیان کننده ناسازگاری عربستان است و حسن نیت آن را نشان نمی دهد.

عربستان همچنان یمن را تحت محاصره دارد و با وجود هشدارهای سازمان ملل که بحران یمن را بزرگ ترین بحران انسانی جهان دانسته، مانع از ورود کشتی های مشتقات نفتی به این کشور می شود.

پاسخ یمن به این ابتکار بر زبان محمد عبدالسلام رئیس تیم مذاکره کننده یمن جاری شد.

وی تاکید کرد هرکس مایل به صلح است باید بداند که صلح با توقف تجاوز، لغو محاصره، خارج شدن نیروهای خارجی از کشور، جبران خسارت های تجاوز و پرداخت غرامت امکان پذیر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد که ملت یمن در موضع دفاعی است و به کسی تجاوز نکرده است، لذا خواهان بازستانی کامل حق آزادی، حاکمیت و استقلال خود است و به کمتر از آن راضی نخواهد شد.

دلیل سفر سالیوان به عربستان تحولات سریع یمن است. درگیری‌ها در مأرب ادامه دارد و نبرد به مرحله ای حساس نزدیک شده است.

ارتش یمن و کمیته های مردمی در چند قدمی آزادسازی مأرب هستند و قبایل و مردم نیز از آنها حمایت می کنند. آنها با حمله به محورهای متعددی علیه مزدوران ائتلاف متجاوز در العبدیه و محاصره صدها جنگجو در مرکز این ناحیه که به تسلیم آنها انجامید، بر این ناحیه در جنوب مأرب مسلط شده و کنترل مناطقی از الجوبه را نیز در دست گرفته اند.

عربستان هر بار که شکست را به خود نزدیک می بیند و مخالفت مردمی با حضور خود و اعتراضات آنها را حتی در استان‌های جنوب یمن و مناطق تحت کنترل رئیس جمهور مستعفی و نیروهای مزدور مشاهده می کند، به متحد خود یعنی آمریکا پناه برده تا با ایجاد یک ابتکار عمل، دستاوردهایی کسب کند که در حالت جنگی به آنها نمی رسد.

پیروزی های کیفی اخیر نیروهای صنعا در جبهه های مأرب و البیضاء و شبوه، برتری جدیدی را در زمینه نظامی برای آنها به ارمغان آورده که می تواند ائتلاف سعودی را به پذیرش پیشنهاد توقف جنگ وادار کند.

اگر عربستان هم اکنون قصد نجات خود و پایان دادن به این جنگ متجاوزانه علیه یمن را دارد، ابتدا باید تجاوز را فورا و بدون قید و شرط متوقف کند، در غیر این صورت ثابت می شود که درحال وقت کشی برای تغییر وضعیت به سود خود است که البته این اتفاق نخواهد افتاد، چرا که ارتش یمن و کمیته های مردمی از تلاش برای آزادی کامل یمن از این تجاوز ستمگرانه دست نخواهند کشید.

پربیننده ترین خبرها