رژیم صهیونیستی و آل خلیفه و مشکل مشروعیت

رژیم صهیونیستی و آل خلیفه و مشکل مشروعیت
شنبه 10 مهر 1400 - 12:04

مخالفت گسترده ملت بحرین با سفر "یاییر لاپید"، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به منامه و افتتاح سفارت خانه این رژیم در منامه، با توجه به سابقه رفتارهای سرکوبگرانه رژیم آل خلیفه علیه ملت اعم از شیعه و سنی، مسأله غافلگیرکننده و دور از انتظاری نبود.

العالم - تحلیل روز

روشن است که ملت بحرین همواره از جمله ملت هایی بوده و هستند که بیش از دیگران از آرمان های ملت فلسطین دفاع کرده اند و تظاهرات آنها علیه سازش با رژیم صهیونیستی همزمان با ورود لاپید به منامه گواهی بر این مدعاست.

شرکت کنندگان در این تظاهرات پرچم فلسطین و بحرین عکس هایی از قدس و مسجدالاقصی و پلاکاردهایی را با مضمون محکوم کردن اشغالگری و رد سازش در دست داشته و پرچم رژیم صهیونیستی را به آتش کشیدند.

همزمان هشتگ های "بحرین علیه سازش" و "بحرین صهونیست ها را رد می کند" با استقبال گسترده کاربران شبکه های اجتماعی مواجه شد.

کاملا روشن است که سفر لاپید به بحرین بر خلاف اراده و میل ملت این کشور صورت گرفته است. در بحرین به جز آل خلیفه و عده ای فرصت طلب، هیچ کس سازش با رژیم صهیونیستی را تأیید نمی کند و این تظاهرات و پلاکاردهایی که روی آنها نوشته شده است "خواستار همه پرسی مردمی درباره سازش با رژیم صهیونیستی هستیم"، گواه این مدعاست.

کارشناسان مسائل بحرین معتقدند که مسأله عدم مشروعیت رژیم آل خلیفه و عدم برخورداری آن از پایگاه مردمی و جدایی کامل آن از همه اقشار ملت، این رژیم را به دامان رژیم صهیونیستی کشانده است تا شاید از این طریق بتواند موجودیت خود را تثبیت کند چون – حالا که آمریکا رفته رفته متحدان خود را در منطقه رها می کند – این رژیم تصور می کند که رژیم صهیونیستی می تواند جای آمریکا را برایش پر کند.

آیت الله شیخ عیسی قاسم، روحانی برجسته بحرینی در توییتی این حقیقت را به وضوح تشریح کرده است. وی گفته است: "سازش خیانت بار با رژیم صهیونیستی، یکی از حربه های آل خلیفه علیه ملت بحرین است.. این سازش با موج سرکوبگری و زندان و کوچ اجباری و تحقیر و سلب حقوق علیه ملت همزمان شده است".

اما نکته مهمی که رژیم آل خلیفه فراموش کرد این است که مشروعیتی را که دنبال آن می گردد هرگز از رژیم صهیونیستی به دست نخواهد آورد چون این رژیم خود، مشروعیت ندارد و او هم این مشروعیت را در برقراری روابط با رژیم ال خلیفه جستجو می کند. تل آویو خیال می کند که حکومت آل خلیفه حکومتی قانونی است لذا می کوشد با سازش با آن، به مشروعیت دست یابد. در حالی که حقایق عینی نشان می دهند که هر دو رژیم فاقد مشروعیت هستند.

اشتباه مرگبار آل خلیفه این بود که مشکل مشروعیت خود را به رژیم اشغالگر قدس پیوند زد در حالی که از بخت بدشان زمانی وارد سازش با رژیم صهیونیستی شدند که این رژیم در لبنان و سوریه و عراق و یمن و .. شکست های حقارت باری متحمل شده بود و بحرین هم از این قاعده مستثنی نیست.

  • سعيد محمد – العالم

پربیننده ترین خبرها