بن سلمان باید تجاوز را متوقف کند، پیش از آنکه مجبور شود!

بن سلمان باید تجاوز را متوقف کند، پیش از آنکه مجبور شود!
شنبه 10 مهر 1400 - 13:47

واشنگتن جیک سالیوان مشاور امنیت ملی خود را به عربستان فرستاد تا به محمد بن سلمان ولیعهد سعودی پیام بدهد که هرچه سریع تر به جنگ یمن پایان داده و پیشنهادات صنعا را که اولین آن لغو محاصره، توقف درگیری و بازگشایی فرودگاه صنعا است، بپذیرد.

العالم - نظرکده

ناظران در این خصوص تاکید کردند که بیش از سه سال است که به وعده های دروغ آمریکا و وقت کشی عربستان در پرونده یمن - بخصوص پس از شیب گرفتن روند مذاکرات- عادت کرده اند.

آنها بیان داشتند که تا کنون صنعا هیچ اقدام جدی از سوی آمریکا و عربستان مشاهده نکرده است و هرآنچه می بیند، چیزی جز مانورهای سیاسی برای وقت کشی نیست و آنها حاضر به جدا کردن مسائل نظامی از مسائل انسانی نیستند.

ناظران خاطرنشان کردند که آمریکا امروز درک می کند که شرایط حساس شده و می داند که سقوط مأرب آخرین نقطه نبرد صنعا و عربستان خواهد بود، از همین رو عربستان را تنها گذاشت و بن سلمان را در بلا تکلیفی رها کرد.

آمریکا و دوستان انگلیسی اش گفتند که تمام توان سیاسی و نظامی خود را به کار خواهند گرفت تا در اسرع وقت ممکن به راه حلی درخصوص بحران یمن دست یابند. آنها نمی خواهند مأرب سقوط کند تا هیچ مذاکره کننده قدرتمندی در مقابل آنها بر سر میز ظاهر نشود و به همین دلیل درصدد جلب موافقت صنعا برای آتش بس هستند تا در این جنگ پیروز نشود.

برخی مسئولان یمن نیز در این خصوص تاکید می کنند آمریکا از آغاز جنگ یمن تا کنون صرفا به دروغ و فریبکاری مشغول بوده است، حتی دولت بایدن که در انتخابات وعده پایان جنگ یمن را داده بود هیچ گامی در این خصوص برنداشته است. همین مسئله باعث می شود دولت نجات ملی یمن به سفر سالیوان نماینده آمریکا به عربستان و دیدار او با بن سلمان امید چندانی نداشته باشد.

مسئولان خاطرنشان کردند که اکنون معادله نظامی در یمن به سود ارتش و کمیته های مردمی صنعا علیه متجاوزان تغییر کرده، بطوری‌که استراتژی آمریکا دیگر آنها را تحت تاثیر قرار نمی دهد.

مسئولان افزودند که شرایط کنونی یمن اکنون روشن است، آمریکا و عربستان در یمن شکست خورده و اهدافشان با ناکامی روبرو شده است. مناطق تحت کنترل آنها نیز بخاطر وخامت وضعیت معیشتی، اجتماعی و اقتصادی شاهد حالتی از خشم و انقلاب ملی است.

از سوی دیگر، کارشناسان مسائل بین الملل بر این باورند که موضع آمریکا به مرحله جدیدی وارد شده و سفر سالیوان به عربستان و دیدار او با بن سلمان، با سفرهای مشابه گذشته و دیدارها و مذاکرات صورت گرفته در آنها متفاوت است.

کارشناسان ضمن تاکید بر اهمیت دیدار اخیر سالیوان و بن سلمان، اظهار داشتند که آمریکا درحال نظم دادن به امور خود است و می خواهد پرونده های گذشته خود در جنگ هایی که مستقیم و غیر مستقیم به آنها وارد شده را ببندد -مانند افغانستان، سوریه، یمن و عراق. آنها خاطرنشان کردند که سالیوان به عربستان رفت تا آشکارا به بن سلمان بگوید: "جنگ یمن به پایان رسیده و تو باید با حفظ حمایت آمریکا از خود، بدون زیان بیشتری آن را متوقف کنی".

کارشناسان افزودند: آمریکا تصمیم دارد که جنگ در یمن را پایان دهد و به همین دلیل دست از پشتیبانی بن سلمان در این جنگ برداشته است، زیرا درصدد خروج از تمام پرونده های جنگی خاورمیانه است.

پربیننده ترین خبرها