از سودان تا اربیل، نقش آفرینی سعودی‌ها برای منافع رژیم صهیونیستی

از سودان تا اربیل، نقش آفرینی سعودی‌ها برای منافع رژیم صهیونیستی
شنبه 10 مهر 1400 - 18:07

سعودی‌ها خود را حامی هرگونه سازش با رژیم صهیونیستی در منطقه نشان داده‌اند و می‌توان ردپای آن‌ها را در تمامی توافقات سازش مشاهده کرد.

العالم - عربستان سعودی

وبگاه معارض عربستانی به نام «مرآة الجزیره» در مقاله‌ای به نقش دولت سعودی در خدمت به منافع رژیم صهیونیستی و خیانت به آرمان فلسطین پرداخت و نوشت که از سازش سودان تا نشست اربیل در هفته گذشته و هرجا که در راستای منافع رژیم صهیونیستی ضربه‌ای به بدنه جهان عرب وارد شد، باید دولت سعودی را دید.

در این مقاله به قلم «ودیع العبسی» آمده است که سعودی‌ها در همه این موارد فعالانه حامی بوده و جهت‌دهی کرده‌اند و این مسأله با توجه به مواضع آشکار ریاض در قبال سازش و اسرائیل عجیب نیست.

این بار اما سعودی‌ها از مسیر عراق وارد شده‌اند تا بیش از پیش رضایت صهیونیست‌ها را جلب کرده و خود را به کاخ سفید و دولتمردان جدید آمریکا نزدیک‌تر کنند.

دکتر «سعد ناجی جواد» نویسنده و استاد دانشگاه عراقی در خصوص اهداف رژیم صیونیستی و برخی کشورهای عربی حامی از نشست سازش‌طلبانه اربیل به مرآة الجزیره گفت: در وهله اول هدف این بود که واکنش رسمی و مردمی عراق در خصوص رابطه با اسرائیل سنجیده شود. اما باید گفت که از لحاظ زمانی بسیار اقدام احمقانه‌ای بود که در زمان انتخابات چنین نشستی را ترتیب دادند. هدف دوم این بود که موضوع سازش همچنان در فضای سیاسی و اجتماعی عراق و جهان عرب باقی بماند، هرچند حامیان سازش در منطقه متوجه شده‌اند که برنامه آن‌ها به طور کامل پتانسیل اجرا در منطقه را ندارد.

هدف سوم نیز این است کنفرانس اربیل پوششی برای شکست‌های اسرائیل در موضوعات مختلف از جمله جنگ ۱۲ روزه غزه و نبرد «سیف القدس»، ناتوانی در برابر رسیدن محموله سوخت ایران به لبنان، ناتوانی در همراه کردن آمریکا برای حمله نظامی به ایران و فرار حماسی شش اسیر فلسطینی از زندان جلبوع باشد.

مرآة الجزیره در ادامه نوشت که ناظران و تحلیلگران معتقدند که عربستان سعودی حاضر غائب نشست اربیل بود. چه از لحاظ اینکه آشکارا از نزدیکی به رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند و چه از این لحاظ که مطیع دستورات آمریکاست و چه اینکه در پی ایجاد جبهه واحد با اسرائیل در منطقه علیه جمهوری اسلامی ایران است.

«فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی سال گذشته در حاشیه نشست کشورهای گروه ۲۰ در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت که عربستان سعودی همواره حامی عادی‌سازی کامل روابط با اسرائیل است.

چندی پیش نیز شبکه عبری‌زبان «کان» در گزارشی به روابط گرم و صمیمانه اسرائیل و عربستان سعودی پرداخت و گفت که برخی مقامات بلند پایه اسرائیلی در ریاض به سر می‌برند. یک منبع صهیونیستی نیز به این شبکه گفت که «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی بیشترین حمایت را از رژیم تل آویو در عربستان سعودی می‌کند.

«محمد شحاته» پژوهشگر فلسطینی در مقاله‌ای در روزنامه هاآرتص نوشت که دولت عربستان سعودی از کشورهایی که در صدد عادی‌سازی روابط با اسرائیل هستند حمایت می‌کند.

روند سازشی که سال گذشته رخ داد به شکل قابل ملاحظه‌ای نقش عربستان سعودی در این راستا را نشان داد و بسیاری معتقد بودند که ریاض نقش مهمی در سازش کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی دارد و حتی در این راستا تلاش و هزینه کرده است.

مرآة الجزیره نوشت که سال گذشته مقامات سودانی که متوجه تمایل عربستان سعودی برای سازش شدند، در این مسیر حرکت کردند و در ازای سازش ضمن دستیابی به ۳۳۵ میلیون دلار نام سودان را از لیست کشورهای حامی تروریسم آمریکا پاک کردند.

روزنامه اسرائیلی جروزالم پست در سپتامبر ۲۰۲۰ نوشت که عربستان سعودی از امارات و بحرین برای اعلام سازش با اسرائیل حمایت کرده است تا در ابتدا شرکای منطقه‌ای خود وارد روند عادی‌سازی روابط با تل آویو شوند تا ضمن هموار کردن مسیر برای عربستان سعودی، ریاض بتواند واکنش‌ها را سنجیده و ارزیابی کند.

فارس

پربیننده ترین خبرها