جابر؛ بازگشایی خطوط ارتباطی اسد و شاه اردن  

جابر؛ بازگشایی خطوط ارتباطی اسد و شاه اردن  
يکشنبه 11 مهر 1400 - 23:40

کمتر از یک هفته از اعلام اردن مبنی بر بازگشایی گذرگاه مرزی جابر با سوریه و پس از نشست های دو جانبه و دیدارهای رسمی میان وزرای دو طرف در زمینه های سیاسی و اقتصادی و امنیتی گفت وگوی تلفنی اسد و شاه اردن  صفحه جدیدی میان دو کشور گشوده شد.

العالم درگوشی

تماس تلفنی امروز دارای ابعاد سیاسی و اقتصادی بود به گونه ای که برخی گزارش ها از برخورداری اردن ازبرخی امتیازهای استثنایی تجاری و اقتصادی امریکا خبرمی دهد که اجازه مبادلات تجاری اردن و سوریه را صادر کرده است.

افزون بر آن بر اساس قراردادهای ماه گذشته دمشق ،در طرح صادرات گاز و برق به سوریه و لبنان وجود دارد و همه این ها نیز به ثبات امنیتی سوریه و توقف حمایت از گروه های تروریستی مرتبط است.

تماس تلفنی امروز اردن و سوریه علیرغم کوتاه بودن بیانگر این است که دو طرف روابط دو جانبه و راه های تقویت همکاری را بررسی کردند اما ابعادش به این کوتاهی نبود و طبیعی است که تاثیرات زیادی در سطح روابط دو طرف خواهد داشت.

عبدالله دوم شاه اردن بر اساس این بیانیه بر حمایت امان از تلاش ها برای حفظ حاکمیت سوریه و وحدت اراضی اش تاکید کرد و این اظهارات در نوع خود بیانگر تغییر اساسی نگرش اردن به دولت سوریه و روش همکاری با آن و هم چنین بیانگر تغییر نگرش برخی کشورهای موثر بر همکاری با پرونده سوریه است.

این در حالی است که تحولات سریع روابط دو کشور پس از دیدار وزیر خارجه اردن باهمتای سوری خود در حاشیه نشست های مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک آغاز شد زیرا این دیدار اولین نوع خود در سطح سیاسی میان یک مسئول اردنی و سوری از ده سال پیش بود.

اخیرا نیز فرمانده ارتش اردن میزبان وزیر دفاع سوریه بود و مسائل امنیتی را با یکدیگر بررسی کردند و پیش از آن نیز وزیر انرژی سوریه باهمتایان مصری،اردنی و لبنانی خود دیدارهایی درباره انتقال گاز مصر از اردن به سوریه و لبنان داشتند.

شایان ذکر است مرزهای ارتباطی سوریه و اردن 375 کیلومتر است که از جنوب با بلندی های جولان اشغالی به مرزهای طول نهر الیرموک و از شرق نیز از الرمثا و درعا به مرکز مرزی نصیب میان امان و دمشق امتداد دارد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها