توهم جمهوری آذربایجان برای حذف ایران از کریدور جنوب ـ شمال

توهم جمهوری آذربایجان برای حذف ایران از کریدور جنوب ـ شمال
دوشنبه 12 مهر 1400 - 10:50

یک هیات فنی و مهندسی از جمهوری اسلام ایران امروز (دوشنبه) به دعوت ارمنستان به این کشور سفر خواهد کرد تا در فرایند تکمیل مسیر جایگزین راه ترانزیت ایران به اروپا در خاک ارمنستان که اکنون به دنبال آزاد سازی قره باغ، بخشی از آن در خاک جمهوری آذربایجان واقع شده، مشارکت کند.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

بنابر این گزارش، در حالی که باکو توهم حذف ایران از کریدور جنوب -شمال را دارد و به زعم خود گمان می کند که می‌تواند ایران را از مسیر تجاری به اروپا متوقف و بر سر راه ترانزیت و تجارت ایران مانع ایجاد کند، امروز هیاتی فنی و مهندسی از ایران به سرپرستی «خیرالله خادمی» معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور وارد ارمنستان می‌شود تا با مشارکت در تکمیل جاده تاتو، مسیر دیگری جایگزین جاده گوریس – قاپان شود.

تکمیل جاده تاتو که تنها کمتر از 15 کیلومتر از آن باقی مانده، به این معنا است که ایران بدون نیاز به ورود به باکو به ارمنستان می‌رسد و از آنجا به روسیه و اروپا متصل می‌شود.

امروز قرار بر این است که هیات فنی ایرانی بازدیدی از این محور در خاک ارمنستان داشته باشد و برنامه این است که فعلا جاده فرعی ایمن‌سازی و تنظیم رویه شود تا جاده اصلی طراحی و در مدت زمان کوتاه اجرا شود.

خاطرنشان می شود که این مسیر از خطوط حیاتی برای تجارت و ترانزیت ایران به اروپا و اتصال اروپا به چین محسوب می‌شود از این رو ایران باید این مسیر را به صورت زنده و روان حفظ کند.

پربیننده ترین خبرها