واکنش دربار اردن به افشاگری در «اسناد پاندورا»

واکنش دربار اردن به افشاگری در «اسناد پاندورا»
دوشنبه 12 مهر 1400 - 14:55

درباره پادشاهی اردن با انتشار بیانیه‌ای به افشاگری اخیر در خصوص املاک و دارایی‌های عبدالله دوم در خارج از کشور، واکنش نشان داد.

العالم - اردن

دربار پادشاهی اردن با انتشار بیانیه‌ای رسمی، به افشاگری رسانه‌های انگلیسی در خصوص املاک و دارایی‌های «عبدالله دوم» شاه این کشور در خارج از کشور واکنش نشان داد.

در بیانیه دربار پادشاهی اردن آمده است که در گزارش‌های خبری منتشر شده، برخی اطلاعات غیر دقیق، غلط، خلاف واقعیت، مبالغه شده و نادرست وجود دارد.

در این بیانیه آمده است: دربار پادشاهی گزارش‌های مطبوعاتی که اخیرا درباره تعدادی از املاک والاحضرت شاه عبدالله دوم در خارج از کشور منتشر شده را پیگیری کرده است.برخی از آن‌ها حاوی اطلاعات نادرست است، در برخی از ‌آن‌ها از اطلاعات به صورت غلط استفاده شده و حقیقت تحریف شده و به صورتی مبالغه آمیز، تفسیرهایی نادرست ارائه شده است.

دربار پادشاهی اردن تایید می‌کند که عبدالله دوم در ایالات متحده آمریکا و بریتانیا، دارای تعدادی آپارتمان و خانه است و این چیز جدید یا پنهانی نیست.

در این بیانیه تاکید شد: «اعلی‌حضرت در بازدیدهای رسمی خود از برخی از این آپارتمان‌ها استفاده می‌کند و در آن‌جا با مهمانان رسمی ملاقات می‌کند. او و اعضای خانواده‌اش نیز از برخی دیگر در ملاقات های خصوصی استفاده می‌کنند. هنگام آماده شدن برای بازدیدهای رسمی یا خصوصی و هماهنگی امنیتی در مورد آن‌ها ، جزئیات این اموال در اختیار مقامات مربوطه قرار می گیرد».

دربار پادشاهی اردن تاکید می‌کند: «عدم اعلان عمومی درباره املاک شخصی پادشاه اردن به این دلیل که موضوعی محرمانه در میان باشد، نیست، بلکه این اقدام به منظور حفظ مسائل خصوصی فردی که در راس کشور و جایگاه پادشاهی قرار دارد، صورت می‌گیرد. علاوه بر این اعلام محل سکونت پادشاه کشور با ملاحظاتی امنیتی همراه است و مانع از اعلام محل اقامت اعلی‌حضرت و اعضای خانواده وی، به ویژه با توجه به افزایش خطرات امنیتی، می شود. لذا آن‌چه برخی از رسانه‌ها در خصوص آدرس این آپارتمان‌ها و خانه‌ها انجام داده‌اند؛ یک نقض آشکار امنیتی و تهدیدی برای امنیت و امنیت اعلی‌حضرت و اعضای خانواده اش محسوب می‌شود».

در این بیانیه آمده است که کلیه این املاک از اموال شخصی پادشاه اردن تهیه شده و هیچ هزینه‌ای از بودجه کشور برای آن صرف نشده است. کلیه اموال عمومی و کمک‌های خارجی به اردن زیر نظر حسابرسی دقیق نهادهای حرفه ای داخلی و خارجی و ازجمله از جانب کشورهای پرداخت‌کننده این کمک‌ها قرار دارد و همگی ثبت شده است. لذا هرگونه مرتبط دانستن این املاک خصوصی به بیت‌المال یا کمک‌های خارجی، یک «افترای دروغین» است و هدف از آن تحریف واقعیت و تشویش اذهان است.

در پایان این بیانیه آمده است: «این ادعاهای دروغین بیانگر افترا به اعلی‌حضرت، وجهه و موقعیت پادشاهی به صورت برنامه‌ریزی شده و هدفمند، بویژه با توجه به مواضع و نقش منطقه‌ای و بین المللی ایشان است.دربار پادشاهی هاشمی، از کلیه این گزارشها که حقیقت را تحریف کرده و حاوی اطلاعات غلط و گمراه‌کننده است، ابراز تاسف می‌کند و حق اتخاذ تدابیر قانونی لازم در این خصوص را برای خود محفوظ می داند».

گروهی از روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ها از کشورهای مختلف جهان در یکی از بزرگترین افشاگری‌های مالی، ثروت و معاملات پنهانی برخی رهبران فعلی و سابق و ۳۰۰ نفر از چهره‌های سیاسی برجسته جهان را تحت عنوان «اسناد پاندورا» افشا کرده‌اند.

این اسناد شامل ۱۲ میلیون سند از ۱۴ شرکت خرید و فروش مسکن در چند کشور جهان است و گفته می‌شود که گوشه‌هایی از قراردادهای محرمانه، فرار مالیاتی و ثروت پنهان بیش از ۳۳۰ سیاستمدار و مقام سیاسی کنونی یا قبلی جهان از ۹۱ کشور را برملا می‌کنند.

عبدالله دوم، شاه اردن یکی از کسانی است که نامش در این اسناد آمده و متهم شده که از زمان به قدرت رسیدن در سال ۱۹۹۹ بیش از ۱۵ زمین و ملک در انگلستان و آمریکا به ارزش مجموعا ۷۰ میلیون پوند (بیش از ۱۰۰ میلیون دلار) خریداری کرده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها