تسلیم آمریکا در برابر احیای روابط عربی با سوریه

تسلیم آمریکا در برابر احیای روابط عربی با سوریه
چهارشنبه 14 مهر 1400 - 17:44

کارشناسان بر این باورند که دولت های عربی تلاش می کنند از طریق احیای روابط با دمشق، موضع سختگیرانه آمریکا درخصوص جنگ سوریه را تعدیل کنند.

العالم- نظرکده

کارشناسان مسائل بین المللی می گویند روند تغییراتی که در روابط کشورهای عربی با سوریه مشاهده می شود، به خواست آمریکا یا همین کشورهای عربی نبوده، بلکه ثمره خون مردم سوریه و پایداری آنها بوده که دیگران را وادار کرد خاضعانه به سمت سوریه بازگردند.

کارشناسان خاطرنشان می کنند که جنگ علیه سوریه اهداف بزرگی داشت اما نتیجه آن خلاف این اهداف بود و هیچ سودی برای آمریکا و اذنابش نداشت، لذا ناچار شدند که در رویه خود تجدیدنظر کنند.

کارشناسان با اشاره به چراغ سبز آمریکا به دولت های عربی برای احیای روابط با دمشق، تاکید می کنند که جنگ علیه سوریه حمایت مالی خود را از دست داده است. محاصره کنندگان سوریه پیش از این به دلیل وجود حمایت مالی از پرداخت هزینه این محاصره در امان بودند اما اکنون ناچار به پرداخت این هزینه اند، لذا تلاش می کنند که از زیان های خود بکاهند. ازجمله این تلاش ها می توان به موضوع آوارگان سوریه ای و مشارکت در بازسازی سوریه اشاره کرد.

کارشناسان مسائل بین المللی این جمله را از اندیشمند آمریکایی "هنری کیسنجر" نقل کردند: "هیچ جنگی بدون مصر و هیچ صلحی بدون سوریه اتفاق نمی افتد" و افزودند که سوریه ثابت کرده که اولویتی برای تمام منطقه عربی است.

کارشناسان بیان داشتند که جنگ سوریه با هدف جلوگیری از نقش بازدارنده سوریه در مقابل نفوذ آمریکا در منطقه اتفاق افتاد. اکنون پس از ناکام ماندن این جنگ، سوریه نقش محوری خود در تثبیت معادلات سابق منطقه را باز یافته است.

کارشناسان افزودند که آمریکا برای گسترش نفوذ خود در منطقه آتش جنگ را در سوریه برافروخت، اما نتیجه این جنگ تقویت قدرت دشمنان واقعی آمریکا یعنی روسیه، چین و ایران بود، لذا اکنون تلاش می کند برای کاستن از تبعات این جنگ آن را پایان دهد".

پژوهشگران این تحلیل را که "دولت های عربی می خواهند با دلجویی کردن سوریه آن را از ایران دور کنند" نپذیرفتند و تاكید کردند که حتی آمریکا هم از طریق مذاکرات آشکار و پنهان درصدد کسب رضایت ایران است.

پژوهشگران بر این باورند که آمریکا می داند بدست آوردن خاورمیانه بدون ایران برایش سودی نخواهد داشت. ایران تنها یک کشور نیست، ایران خاورمیانه است، غرب آسیا است، بخش بسیار مهمی از آسیای میانه است و لذا تحت هیچ شرایطی نمی توان دمشق را از آن دور کرد، آن هم در زمانی که دمشق روز به روز به ایران نزدیک تر می شود.

پژوهشگران تاکید می کنند که اقدام دولت های عربی برای احیای روابط با دمشق، ثمره خون سربازان محور مقاومت و ارتش سوریه است. از سوی دیگر، این دولت های عربی در جنگ با سوریه زیان اقتصادی فراوانی متحمل شده اند و اکنون برای ترمیم اقتصاد خود، راهی جز بازسازی روابط با سوریه را ندارند.

نویسندگان سیاسی می گویند که اگر چراغ سبز آمریکا نبود، دولت های عربی به سمت احیای روابط با سوریه نمی رفتند و تاکید می کنند که عامل اساسی سوق دهنده آمریکا به نشان دادن این چراغ سبز، فداکاری های مردم سوریه بود.

نویسندگان سیاسی یادآوری کردند که سوریه با وجود اطلاع از نقش دولت های عربی در جنگ علیه خود، برای احیای روابط با این دولت ها همکاری کرد و این اقدام سوریه بسیار ارزشمند بود.

پربیننده ترین خبرها