واکنش روسیه به اخراج دیپلمات های خود از مقر ناتو

واکنش روسیه به اخراج دیپلمات های خود از مقر ناتو
پنج‌شنبه 15 مهر 1400 - 13:29

الکساندر گروشکو معاون وزیر امور خارجه روسیه در واکنش به اخراج هشت دیپلمات روسی از مقر پیمان ناتو در بروکسل اعلام کرد که این واقعیت بی تمایلی پیمان آتلانتیک شمالی برای همکاری با روسیه را نشان می دهد.

العالم - اروپا

گروشکو روز پنجشنبه در گفت و گو با روزنامه روسی کامرسانت خاطرنشان کرد که اخراج هشت دیپلمات دفتر نمایندگی روسیه در پیمان آتلانتیک شمالی با بیانیه های قبلی این سازمان مطابقت نمی کند.

ناتو روز چهارشنبه هشت تن از نمایندگان روسیه در این اتحاد نظامی را اخراج و اعلام کرد که آنها مخفیانه به عنوان افسران اطلاعاتی کار می‌کردند.

یک مقام ناتو در این باره گفت: ما می‌توانیم تأیید کنیم که اعتبارنامه هشت عضو نمایندگی روسیه در ناتو که افسران اطلاعاتی اعلام نشده بودند، تعلیق شده است.

این مقام ناتو که از وی نامی آورده نشده تصریح کرد: تعداد پست‌هایی را که روسیه می‌تواند افراد را در این سازمان برای آنها اعتبارنامه صادر کند به ۱۰ مورد کاهش یافته است.

معاون وزیر خارجه روسیه گفت: سران ناتو تا دیروز از اهمیت کاهش تنش ها با روسیه سخن می گفتند و دعوت به ازسرگیری مذاکرات در چارچوب شورای روسیه و ناتو می کردند و از مسکو خواستار اعزام سفیر خود به بروکسل (مقر ناتو) شدند.

گروشکو گفت: اگر کسی صداقت این بیانیه ها را باور می کرد اما امروز دیگر چنین باوری ندارد. هدف واقعی آنها برای همه معلوم است.

به گفته معاون وزیر خارجه روسیه، پس از پایان دوره حضور ناتو در افغانستان، این پیمان نمی تواند بدون ادعای تهدید روسیه امورات خود را پیش ببرد.

رسانه های روسی ازجمله شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه و خبرگزاری تاس روز چهارشنبه اعلام کردند که ناتو هشت دیپلمات روس را از بروکسل اخراج می کند.

در این گزارش ها به نقل از یک توئیت دبورا هینس از مدیران شبکه تلویزیونی اسکای نیوز گفته شده است: ناتو هشت دیپلمات روس را ماموران تجسسی مخفی روسیه می داند و به آنها فرصت داده است تا پایان ماه جاری اکتبر بروکسل را ترک کنند.

تاس در همین حال نوشت که ناتو این اطلاعات را تایید کرد اما دفتر نمایندگی دائمی روسیه در ناتو از هر گونه اظهار نظر در این مورد خودداری کرد.

در همین حال لئونید سلوتسکی رئیس کمیسیون امور بین المللی دومای روسیه با انتقاد از تصمیم ناتو برای اخراج دیپلمات های روس اظهار داشت: روسیه تدابیری برای پاسخ به این اقدام ناتو اتخاذ می کند اما این تدابیر به صورت برابر با آنچه که انجام گرفته است، نخواهد بود.

روابط روسیه و ناتو پرتنش است و پیمان آتلانتیک شمالی از سال ۲۰۱۴ با روی کار آمدن دولت غربگرا در کی‌یف پایتخت اوکراین که قیام روس تبارها در شرق این کشور و الحاق منطقه کریمه به روسیه را به دنبال داشت همکاریها با روسیه را متوقف کرده است.

روسیه و ناتو هر سال رزمایش هایی را برای قدرت نمایی در برابر یکدیگر برگزار می کنند.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها