بيوگرافی| متقدی صدر

بيوگرافی| متقدی صدر
جمعه 16 مهر 1400 - 16:43

متولد 4 اگوست سال 1974 وی فرزند چهارم محمد محمد صادق الصدر رهبر شیعی است که علنا به صدام و حزب بعث حاکم حمله کرد. وی از یک خانواده ی برجسته مذهبی شیعی عراق است .پدربزرگ وی محمد حسن الصدر سال 1948 نخست وزیر و عضو و رئیس مجلس اعیان عراق بود.

العالم - عراق

اطلاعات شخصی

-سال 1988 به حوزه علمیه نجف پیوست و مدارج علمی را در دانشگاه مذهبی نجف طی کرد.

-سرپرست دانشگاه دینی الصدر و مدرسه امام مهدی بود و مسئولیت کمیته حقوق قانونی دفتر پدرش و چاپ آثار وی و سردبیری مجله الهدی را بر عهده داشت.

-پس از انتفاضه شعبانیه در سال 1991 همراه پدر و برادرانش از سوی مسئولین وقت بازداشت و در زندان الرضوانیه حبس بود و پس از ترور پدرش محمد الصدر رهبری جنبش های شورشی علیه مسئولین و مقر فرماندهی حزب بعث را که به انتفاضه 1999 معروف شد را بر عهده داشت.

-پس از اشغال عراق توسط آمریکا در سال 2003 به حوزه علمیه قم در ایران آمد و فعالیت های مقاومت عراق علیه ارتش امریکا را شدت بخشید و به درجه حجه الاسلامی از حوزه قم دست یافت.

- نام وی در ابتدای فهرست افراد تحت پیگرد اشغالگران آمریکایی و دولت عراق بود.

پیشینه سیاسی :

-وی پس از ترور پدر و برادرانش در سال 1999، مسئولیت های پدر خود را بر عهده گرفت و بر مدارس حوزه علمیه نظارت داشت ،دفتر پدرش را بازگشایی کرد و گروههای مخفیانه ای برای هدف گیری فرماندهان و اعضای حزب بعث و نهادهای امنیتی و اطلاعاتی موسوم به انتفاضه صدر را بنیان نهاد.

- برجسته ترین حضور رسانه ای هواداران وی سال 2002 بود زمانی که برابر وزارت اطلاع رسانی عراق تظاهرات کرده و خواهان آزادی هوادارن صدر بودند.

-پس از حمله امریکا به عراق در سال 2003 به خاطر استقبال جامعه شیعی در مرکز و جنوب عراق از وی ،به مرد شماره یک تبدیل شد و مردم را برای مخالفت با حضور امریکا در کشور و تسلط برآن و لغو سلطه حاکم مدنی که فرماندهان امریکایی تعیین کرده بودند، به برگزاری تظاهرات های مسالمت آمیز گسترده دعوت کرد.

- وی نخست هواداران خود را به مبارزه مسالمت آمیز با اشغالگران فراخواند اما این رویکرد با اقدام نیروهای آمریکایی در کشتن تظاهرکنندگان هوادار وی در اعتراض به تعطیلی روزنامه الحوزه سخنگوی صدر به اتهام تشویق به اقدامات تروریستی، یک مدت تغییر کرد .

- صدر ژوئن 2003 در یکی از خطبه های نماز جمعه به دلیل تلاش نیروهای آمریکایی برای دستگیری صدر به اتهام دست داشتن در ترور عبدالمجید خوئی یکی از علمای شیعه ، از تشکیل ارتش مهدی خبر داد که برای نبرد مسلحانه در سال 2004 زمینه سازی کرده بود .

-در همان زمان سال 2004 قدرت ائتلاف موقت ، حکم بازداشت مقتدا صدر را اعلام و وی را به دلیل درگیری های خشونت امیز نیروهای ارتش المهدی با نیروهای ائتلاف در بغداد قانون شکن معرفی کرد.این درگیری دو ماه طول کشید و به سرعت به بیشتر استانهای مرکزی و جنوبی عراق مانند نجف،کوفه ،کربلا،ناصریه و الکوت امتداد یافت و ارتش مهدی بر آنان تسلط یافت .

جرج بوش رئیس جمهوری آمریکا آن زمان گفت صدر دشمن رسمی آمریکاست و نیروهای ائتلاف را با این جمله که نمی توانیم به یک نفر اجازه دهیم مسیرکشور را تغییر دهد، به بازداشت یا قتل وی تشویق کرد.

-وی ژوئن 2004حمله شدیدی به دولت عراق به ریاست جمهوری ایاد علاوی کرد و به خاطرغیرقانونی بودن وی از وی ابراز برائت کرد.

- اگوست 2007 در زیارت شعبانیه یعنی سالروز ولادت حضرت مهدی ،ارتش مهدی به ایجاد هرج و مرج در شهر و کشتن دستکم 52 نفر متهم شد اما مقتدا صدر دست داشتن ارتشش در این حوادث را تکذیب کرد اما پس از آن دستور توقف فعالیت ارتش مهدی را به خاطر بازسازی ساختار آن صادر کرد.

-پس از توقف فعالیت ارتش مهدی در سال 2007 ، تیپی موسوم به روز موعود را برای مقابله با اشغالگران امریکایی تشکیل داد که در سالهای 2009،2010 و 2011 عملیات هایی علیه نیروهای آمریکایی انجام داد.

-سال2007 به عنوان تبعید انتخابی به ایران آمد و خود را مجبور به دوری موقت از سیاست کرد به گونه ای که در این دوره به تحصیل فقه در حوزه علمیه قم د رایران پرداخت و سال 2011 به عراق بازگشت.

- صدر در 16 فوریه 2014 تصمیم غافلگیر کننده خود مبنی بر کناره گیری از فعالیت سیاسی و بستن همه دفاتر سیاسی و انحلال جناح را اعلام کرد.

-ژوئن 2014 با تسلط افراد مسلح عشائر عراق و گروه داعش بر برخی مناطق عراق و از همه مهم تر موصل به دنیای سیاست بازگشت و از تشکیل گردان های صلح برای دفاع از مقدسات در مقابله با داعش خبر داد.

- ماه مه 2018 ائتلافی با الفتح تشکیل داد و فهرست آنان "سائرون " با دست یافتن بر رتبه اول در دو استان نجف و میسان و صدرنشینی در نتایج رای گیری بغداد و استان های واسط و المثنی و ذی قار در انتخابات پارلمانی عراق نتائج غافلگیر کننده ای به دست آوردند .

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها