بیوگرافی| اسامه النجیفی

بیوگرافی| اسامه النجیفی
جمعه 16 مهر 1400 - 20:46

النجیفی سال 1956 در خانواده ثروتمند و سیاستمدار در موصل چشم گشود. پدربزرگش حاج محمد النجیفی الخالدی است که در دوره پادشاهی نماینده مجلس بود. پدر او هم برای چندین دوره پیاپی نماینده پارلمان عراق بود.

العالم عراق

خانواده النجیفی به دلیل رویکردشان مبنی بر الحاق موصل به ترکیه با دولت های پیشین اختلاف داشتند به گونه ای که پدربزرگش خواهان برگزاری همه پرسی بین المللی درباره آن شد زیرا خانواده النجیفی اصالتا ترک هستند.

با رژیم بعث نیز از اولین روز به دست گرفتن قدرت، اختلاف اساسی داشتند به خاطر همین اختلاف نیز عموهای النجیفی زندانی شده و یکی از آنان به دست بعثی ها کشته شد.علیرغم این اختلافات بخشی از زمین های کشاورزی در تملک آنان باقی ماند و رژیم بعث دستکم 70 هزار هکتار از زمین های این خانواده در شهر موصل را مصادره کرد.

مدرک لیسانس مهندسی برق از دانشگاه موصل در سال 1978 را دارد و پس از آن در بخش اداره برق دولت عراق به مدت 12 سال کار کرد و تا سال 1992 در بازسازی شبکه های برق عراق مشارکت داشت.

پیشینه سیاسی

ماه مه سال 2005 وزارت صنعت و معدن را در ریاست جمهوری غازی الیاور بر عهده داشت.

سال 2006 از استان موصل و فهرست العراقیه به عضویت مجلس درآمد.

سال 2009 تجمع ملی الحدبا به سرپرستی وی در انتخابات شورای استان نینوا با اکثریت آرا پیروز شد و دولت محلی را تشکیل داد

سال 2009 به عنون دبیر کل تجمع عراقی های ملی متشکل از تشکل های سیاسی،احزاب و شخصیت های ملی انتخاب و در نوامبر 2010 ریاست پارلمان عراق را بر عهده گرفت.

در سپتامبر 2014 پیش از لغو این منصب در سال 2015 در قالب بسته اولیه اصلاحات پارلمانی عراق، معاون فواد معصوم رئیس جمهوری عراق شد.

ماه مه 2017 از تشکیل یک حزب جدید عراقی به نام " برای عراق متحد هستیم " به منظور هدایت تلاش طرفها، شخصیت ها و تشکل های سیاسی برای برخورد با تبعات بازپس گیری شهر موصل و فرار گروه داعش و مقابله با مشکلات ناشی از آن و سال 2019 نیز از آغاز به کار " جبهه نجات و توسعه " به ریاست خود خبر داد.

پربیننده ترین خبرها